BUPL mener: Børn skal vinde spillet om finansloven

Vi ved, hvad der skal til - både indholdsmæssigt og ressourcemæssigt. Der skal flere pædagoger til - flere dygtige pædagoger.

Regeringen fremlagde i denne uge forslaget til finanslov for 2009. Traditionen tro indledes der nu et hundeslagsmål om, hvem der skal have mere, og hvem der godt kan få mindre. En alt i alt sædvanlig, men også deprimerende forestilling. Konkret har det stor betydning for de enkelte befolkningsgrupper, om man er på finanslovens modtager- eller afgiverliste.

Det deprimerende ved forestillingen er, at der bag denne jongleren rundt med tallene gemmer sig konkrete menneskeskæbner, som enten får bedre eller dårligere muligheder for at leve et ordentligt liv. Og man kan være særdeles meget i tvivl om, om de forskellige politiske udmeldinger helt fanger dybden af de menneskelige konsekvenser, som de forskellige forslag og talstørrelser har.

Det pædagogiske område - eller mulighederne for samfundets børn og unge - er også afhængig af disse politisk iscenesatte taløvelser. Dette års resultat ser ud til at følge sædvanen: Der tales om flere muligheder, men reelt begrænses de. Og det på trods af, at al viden tilsiger vigtigheden i at investere i området.

Det blev dokumenteret i sidste uge af ingen ringere end justitsministeriets forskningsenhed, som fremlagde dokumentation for, at årsagen til dele af ungdomskriminaliteten blandt andet skyldes fraværet af steder for unge, hvor der er voksne tilstede, som kan og vil dem - for eksempel fritids- og ungdomsklubber. Det paradoksale er, at i stedet for at satse på en sådan vidensbaseret indsats, så er svaret færre muligheder, fordi kommunernes investeringsmuligheder er for små.

Vi ved, hvad der skal til - både indholdsmæssigt og ressourcemæssigt. Der skal flere pædagoger til - flere dygtige pædagoger. BUPL har derfor udarbejdet et forslag til en grundnormeringsmodel, hvor vi ud fra vores pædagogiske viden definerer, hvad der skal til for, at det grundlæggende pædagogiske arbejde kan udføres på et forsvarligt niveau.

Skal det pædagogiske arbejde udfolde sig til gavn for børnene og de unge, kræver det:

• tre pædagoger pr. 10 0-3-årige

• tre pædagoger pr. 20 3-6-årige

• tre pædagoger pr. 30 børn i fritidsinstitutionerne.

Vi tillader os med forslaget at sige, hvad der skal til for at give børn og unge nogle ordentlige livsudfoldelses- og udviklingsmuligheder.

Jeg håber, børnene og de unge for en gang skyld vinder spillet om finansloven - alt andet vil være en rigtig dårlig forretning for os alle.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.