Forsøgsbørn
Børnenes leg er en guldgrube. På verdensplan bliver der solgt legetøj for over 500 milliarder kroner om året, og danske virksomheder vil meget gerne have deres bid af kagen. Men legetøj bliver ikke bare udviklet i blinde. Det skal afprøves på målgruppen, børnene, og her kommer daginstitutionerne ind i billedet.
Men der er nogle faldgruber, hvis man som daginstitution vil indgå i et samarbejde med et firma om at teste legetøj, spil eller lignende. De faldgruber prøver guiden "samarbejde mellem daginstitutioner og virksomheder", som i denne uge er blevet sendt ud til alle landets daginstitutioner, at belyse.
Inden man som daginstitution går ind i et sådant samarbejde, er det vigtigt at få diskuteret de etiske aspekter igennem, ligesom man også bør klarlægge institutionens og virksomhedens motiv for at deltage i samarbejdet, lyder guidens anbefalinger.
For BUPLs forbundsformand Bente Sorgenfrey er det vigtigt, at institutionerne ikke går med til at afprøve hvad som helst.
»Vores tilgang er at værne området, så det ikke bliver udnyttet til at afprøve alle mulige produkter, som henvender sig til børn. Vi har brug for, at vores område bidrager med en kritisk tilgang,« siger Bente Sorgenfrey.
»Det skal være pædagogisk materiale, man tester. Der går grænsen,« understreger Bente Sorgenfrey og nævner pc-spil, bøger og fjernsynsprogrammer som noget, hun synes kan være pædagogisk materiale. Her kan pædagogerne give et værdifuldt løft.
»Der er brug for pædagogernes faglighed til at udvikle kvalitetsprodukter til børnene,« påpeger Bente Sorgenfrey.
Formanden for Børnerådet, Jytte Juul Jensen, synes, at det er en god idé med den nye guide.
»Det er meget fornuftigt at lave etiske retningslinjer, men hvor går grænsen? Det må være op til personalet og forældrene, hvad det er for produkter, man vil bruge,« siger Jytte Juul Jensen, der dog har en advarsel.
»Man skal også være bekymret for det, for man skal ikke bare se børnene som forbrugere,« siger Børnerådets formand.