Pædagog om skolestart: Børnene skal mærke, at de er ønskede
Hvordan oplever du, at skolestarten påvirker børn følelsesmæssigt?
”Overgangen fra børnehave til skole kan være voldsom, og børn har tidligere oplevet at blive rykket fra en hverdag i børnehaven, som de har kendt over halvdelen af deres liv, og så direkte op i skolen. Derfor er vi glade for vores maj-periode, hvor perspektivet er at give børnene en så nænsom overgang som muligt.
Men børnene har også glædet sig rigtig meget til at komme i skole og til at vise, at de for eksempel kan skrive deres eget navn. De er glade, spændte, overvældede og har sommerfugle i maven. De har klart store forventninger til skolen. I maj-perioden har vi stort fokus på, hvordan børnene har det og på deres relationer.
Vi skal lære dem at kende og se, hvem der har brug for lidt ekstra omsorg i legesituationer, og hvem der gemmer sig lidt, når de oplever en følelsesmæssig reaktion. Det handler om at møde børnene med det, de har behov for.”
Hvordan arbejder I med børnenes relationer i overgangen?
”Vi sætter børnene sammen med nogle af dem, de kender fra børnehaven, så der er nogle kendte ansigter. Det skaber tryghed.
De har sidste år siddet ved tre-mandsborde, så de har ikke skullet forholde sig til så mange nye børn på en gang. Børnene har været mere rolige og trygge, og den overskuelighed har givet et helt andet tilhørsforhold. De har selv formået at klare konflikter uden så meget mægling, som de plejer.
Jeg har set, at de bedre kan, når de har ro og er trygge i den klasse, de hører til. Vi vil meget gerne tage nogle af de erfaringer med videre, og det har sat en tyk streg under, hvor vigtigt det er med mindre børnegrupper.”
Hvad er det vigtigste for, at børnene oplever tryghed?
”Klart imødekommenhed. At fortælle barnet, at vi er så glade for, at du er startet lige her på vores skole. Børn trives godt med at vide, at de er ønskede. Det gælder også i forhold til kammeraterne, når de siger ’juhuu, du er her igen’ eller ’du er min nye ven’, så det skal vi understøtte.”
Hvordan arbejder du pædagogisk med at give børnene en følelse af at høre til?
”Det vigtigste i mit pædagogiske arbejde er at mærke, hvor børnene er, og at møde dem der. Det er så vigtigt, at børnene ved, at vi er der for dem. Jeg taler meget med børnene om, at ’kan du huske, da du startede, og du syntes, det var helt vildt svært – men nu kan du’.
Resultatet skal vi nok nå, men det er så vigtigt at have fokus på processen, på barnet og dets udvikling. At barnet mærker, at ’jeg har set dig, og jeg er med dig på denne her rejse, du tager ud på nu’.”
Læs også artiklen 'Forskning: Skolestart kan være en følelsesmæssig rutsjetur' om børns oplevelse af og minder om deres skolestart.