Vilkårsundersøgelse 2025
BUPL's vilkårsundersøgelse 2025 bygger på svar fra 23.191 pædagoger og pædagogfaglige ledere, og er dermed et stærkt indblik i hverdagen og vilkårene på pædagogiske arbejdspladser. Her på siden kan du finde den samlede rapport, analysenotater og artikler, der formidler resultaterne.
Der mangler økonomiske ressourcer i daginstitutioner
- To ud af tre pædagoger oplever, at der mangler økonomiske ressourcer på deres arbejdsplads.
- De oplever blandt andet, at der mangler penge til vikarer og nyt legetøj, og at der er nedslidte fysiske rammer.
Hver fjerde er eneste pædagog på stuen
- Hver fjerde pædagog er den eneste pædagog på sin stue, og 11 % af de pædagogfaglige ledere har en eller flere stuer helt uden pædagoger. Tallene dækker over store kommunale og regionale forskelle.
- Hver fjerde pædagog har ikke tilstrækkelig tid til at bruge sin faglighed optimalt i hverdagen.
- Mere end 7 ud af 10 pædagoger har afsat tid til planlægning, evaluering og refleksion, men kun hver tredje mener, det er tilstrækkeligt.
- Knap halvdelen af pædagogerne har ikke tilstrækkelig tid til faglig sparring.
Der mangler økonomiske ressourcer i fritidsinstitutionerne
- 2 ud af 3 fritidspædagoger oplever, at der er mangel på økonomiske ressourcer på deres arbejdsplads. Det kommer primært til udtryk ved færre pædagoger, nedslidte fysiske rammer og for få penge til udflugter og værksteder. Tallet dækker over store kommunale forskelle.
- Hver tredje fritidspædagog svarer, at normeringen i deres institution er blevet dårligere det seneste år. Kun 11 procent svarer, at den er blevet bedre.
- Omkring halvdelen af fritidspædagoger oplever, at der i mindre grad eller slet ikke er tilstrækkelig tid til det enkelte barn og arbejdet med børn og unge i udsatte positioner.
Pædagogers oplevelse af normeringerne
- Størstedelen af pædagogerne har sjældent eller aldrig en normering i hverdagen på 1:3 i vuggestuen eller 1:6 i børnehaven.
- 65 pct. af pædagogerne var på en tilfældig dag i januar eller februar alene med den samlede børnegruppe.
- Tallene dækker over store kommunale forskelle
- De pædagoger, som ofte har en normering i hverdagen på 1:3 i vuggestuen eller 1:6 i børnehaven, oplever at have mere tid til det enkelte barn, til at arbejde med børnene i mindre grupper, til at arbejde med børn i udsatte positioner og til at arbejde med inkluderende børnefællesskaber.
Mangelfuld støtte til børn i SFO
- 6 ud af 10 af de pædagoger, som har børn, der får særlig støtte i undervisningen, svarer at ingen af dem får støtten med i SFO'en/fritidshjemmet
- Halvdelen af SFO-pædagogerne svarer, at de i mindre grad eller slet ikke har tilstrækkelig tid til at arbejde med børn i udsatte positioner.
- Mere end hver tredje SFO-pædagog har i mindre grad eller slet ikke tilstrækkelig tid til at arbejde med inkluderende børnefællesskaber.
- 6 ud af 10 har i mindre grad eller slet ikke tilstrækkelig tid til det enkelte barn
Lange ventetider på PPR
- 47 pct. af pædagogerne i daginstitutioner svarer, at de i øjeblikket har børn på stuen, hvor man venter på rådgivning og vejledning fra PPR. I BUPL's vilkårsundersøgelse fra 2023 gjaldt det kun 35 procent af pædagogerne.
- 36 pct. har inden for de seneste par år måttet vente i mindst seks måneder på rådgivning fra PPR.
- 18 pct. har i samme periode oplevet PPR-ventetider på mindst et år.