Pædagoguddannelsen i frit fald: Hver femte ansøger er væk
Samfundet står overfor en velfærdskatastrofe, hvis ikke pædagoguddannelsen bliver et attraktivt valg for flere. Sådan lyder det fra BUPL-formand Elisa Rimpler i forlængelse af, at antallet af ansøgere til pædagoguddannelsen er faldet med 19 procent siden sidste år.
Ifølge Uddannelses- og Forskningsministeriet har 4.546 personer i år søgt ind på pædagoguddannelsen som deres 1.-prioritet inden deadline 5. juli. Det er 1039 færre end i 2021.
”I forvejen er det mange steder kun halvdelen af personalet på stuerne, som er pædagoger, og kommunerne kan ganske enkelt ikke opdrive pædagoger nok til de ledige stillinger,” siger BUPL-formand Elisa Rimpler med henvisning til, at mere end hver fjerde pædagogstilling, som blev slået op fra september 2021 til februar 2022, ikke blev besat.
Lav løn er gift for rekrutteringen til pædagogfaget
Hvis den faldende søgning til pædagogfaget skal vendes, kræver det blandt andet, at politikerne sætter en stopper for flere års underfinansiering af pædagoguddannelsen, påpeger Elisa Rimpler.
”Der er brug for et trecifret millionløft af pædagoguddannelsen, som blandt andet skal bruges på mere undervisning, bedre kobling mellem praktik og undervisning og ordentlig feedback,” siger hun.
Men en styrket uddannelse er ikke nok. Politikerne er samtidig nødt til at gøre noget ved pædagogernes lønefterslæb, hvis flere unge skal vælge pædagogfaget, mener Elisa Rimpler.
”Vi er nødt til at se på den løn og de vilkår, vi kan tilbyde efter endt uddannelse. Og her har pædagogerne et alvorligt lønefterslæb, som er gift for rekrutteringen til faget,” siger hun.
Nye tal: Unge vender ryggen til dårligt arbejdsmiljø
Det er ikke kun pædagoguddannelsen, som oplever et stort fald i antallet af ansøgere. Samlet set er søgningen til de fire store velfærdsuddannelser; pædagog, lærer, sygeplejerske og socialrådgiver, faldet med 19 procent siden sidste år. Værst ser det ud på sygeplejerskeuddannelsen, hvor søgningen er faldet med 28 procent siden sidste år.
De fire store velfærdsprofessioner, som de unge i stadig større grad vender ryggen til, er alle udfordret af et presset arbejdsmiljø. Det viser en ny, stor undersøgelse fra Arbejdstilsynet.
Eksempelvis er pædagogerne blandt de faggrupper, som har størst følelsesmæssig belastning på jobbet, og som oftest har et så højt arbejdstempo, at det er svært at udføre arbejdet tilfredsstillende.
Læs også: Ny undersøgelse: Pædagoger har et af Danmarks følelsesmæssigt hårdeste job
Forsker: Pressede vilkår kan afskrække
Netop det pressede arbejdsmiljø – og opmærksomheden på det – ser Bent Greve, professor ved Roskilde Universitets Institut for Samfundsvidenskab og Erhverv, som en udfordring for rekrutteringen til de store velfærdsuddannelser.
”Der har i en årrække været stort fokus på dårlig løn og presset arbejdsmiljø på velfærdsområdet. Det kan sagtens afskrække unge fra at tage en uddannelse, at de oplever, at den leder til et job med dårlige løn- og arbejdsvilkår,” siger velfærds- og arbejdsmarkedsforskeren.
Bent Greve påpeger, at den lave arbejdsløshed for eksempelvis pædagoger på den ene side giver høj jobsikkerhed, men at den på den anden side gør det svært at forbedre problemer med et presset arbejdsmiljø.
”Politikerne er nødt til at prioritere skarpt, for om få år kan det blive svært at løfte velfærdsopgaven simpelthen fordi man kommer til at mangle uddannet mandskab. Man bør se på, om der er arbejdsopgaver, der kan flyttes rundt på for at sikre mere tid til kerneopgaven for eksempelvis pædagogerne,” siger han.
Brug for hurtig politisk handling
Bent Greve efterlyser både et styrket arbejdsmiljø og en bedre kobling mellem uddannelserne og den praksis, eksempelvis pædagogstuderende kommer ud til som nyuddannede.
Også Elisa Rimpler understreger behovet for at styrke pædagogernes arbejdsvilkår, hvis rekrutteringen til pædagogfaget skal styrkes:
”Der er alvorlige udfordringer, som er direkte medvirkende til den pædagogmangel, vi ser,” siger hun.
Blandt andet er der behov for bedre normeringer og rammer, som giver pædagogerne ordentlig mulighed for at bruge deres faglighed til at gøre en forskel for børn og unge.