BUPL: Der er stadig brug for bedre normeringer hos børnene

De fleste pædagoger har sjældent eller aldrig en normering på sin stue svarende til minimumsnormeringerne.
20 procent er aldrig 1 medarbejder til 3 vuggestuebørn eller 1 medarbejder til 6 børnehavebørn. 41 procent er det sjældent.
Det viser BUPL’s årlige vilkårsundersøgelse, som er besvaret af mere end 13.000 pædagoger og ledere i daginstitutioner landet over.
Det er ikke godt nok, lyder det fra BUPL-formand Elisa Rimpler.
At de hårdt tilkæmpede minimumsnormeringer ikke slår bedre igennem ude på stuerne efter loven er trådt i kraft, er ganske enkelt ikke godt nok.
Elisa Rimpler, BUPL-formand
”Det er seks år siden, at forældre og pædagoger gik på gaderne for at få bedre kvalitet for vores børn. At de hårdt tilkæmpede minimumsnormeringer ikke slår bedre igennem ude på stuerne efter loven er trådt i kraft, er ganske enkelt ikke godt nok”, siger hun.
Loven om minimumsnormeringer forpligtede fra sidste år kommunerne til at have en gennemsnitlig normering i hele kommunen på 1 medarbejder til 3 vuggestuebørn og 1 medarbejder til 6 børnehavebørn.
Alene med store børnegrupper
Siden loven om minimumsnormeringer blev vedtaget i 2019, er der kommet 7.700 flere ansatte i daginstitutionerne og 10.000 flere børn. Dermed er normeringerne blevet løftet betydeligt. Men der er brug for at bygge ovenpå, understreger Elisa Rimpler på baggrund af pædagogernes oplevelser.
”Minimumsnormeringerne var en vigtig bund under børneområdet og en prop i mange års besparelser, og med dem er der nu en grænse for, hvor meget kommunerne kan spare på børneområdet uden at komme på kant med loven. Men med den virkelighed, pædagogerne fortæller om, må vi bare erkende, at der skal mere til – uagtet at mange kommuner allerede lever op til minimumsnormeringerne på papiret”, siger hun.
BUPL’s vilkårsundersøgelse viser samtidig, at 65 procent af pædagogerne stod alene med den samlede børnegruppe, sidste de var på arbejde. I gennemsnit var de alene med 16 børnehavebørn eller 9 vuggestuebørn. Over halvdelen af pædagogerne har derfor også i mindre grad eller slet ikke tid til at arbejde med det enkelte barn, viser undersøgelsen.
Normeringer og høj faglighed er fuldkommen afgørende for, at vi kan give børnene den høje kvalitet og tryghed, som de fortjener.
Elisa Rimpler, BUPL-formand
”Normeringer og høj faglighed er fuldkommen afgørende for, at vi kan give børnene den høje kvalitet og tryghed, som de fortjener. Når man som pædagog står alene med 16 børnehavebørn eller 9 vuggestuebørn, ender den gode pædagogik altså i skyggen af minut-til-minut brandslukning. Det er ikke god kvalitet for børnene, og det har desværre også den konsekvens, at mange pædagoger forlader faget, fordi de oplever, at rammerne for at lave god pædagogik er alt for trange”, siger Elisa Rimpler.
Derfor er det nødvendigt at gøre mere for at styrke normeringer, lyder det fra BUPL-formanden.
”Politikerne er nødt til at bygge oven på minimumsnormeringerne for at styrke kvaliteten i vores daginstitutioner og fastholde og lokke flere pædagoger tilbage i faget. Der er nogle huller i loven om minimumsnormeringer, som gør, at normeringerne ser bedre ud på papiret, end de opleves i virkeligheden. Dem skal vi have lappet, så børnene får den kvalitet, de blev lovet. Det handler blandt andet om, at ledere og langtidssyge medarbejdere selvfølgelig ikke bør tælle med, og om at sikre, at pædagoger ansat til at støtte børn med særlige behov heller ikke indgår i normeringen”, påpeger Elisa Rimpler.