Sådan sætter du dit aftryk på valgkampen

Der er flere muligheder, hvis du som pædagog vil dele dine budskaber op til kommunalvalget - og måske endda prøve at påvirke valgets resultat. I denne oversigt får du både tips til de mere klassiske udtryksformer og til de moderne kanaler.
Uanset om du skriver et læserbrev, arrangerer et vælgermøde eller giver dine meninger til kende på sociale medier, er der fire punkter, der er gode at tage med dig:
- Brug din egen viden og dine erfaringer fra arbejdet med børn og unge.
- Giv konkrete eksempler fra din egen pædagogiske praksis.
- Skab billeder og fortællinger, som politikerne kan bygge videre på.
- Gør politikerne klogere frem for at forsøge at overbevise dem.
Sociale medier generelt
Det virker langt bedre at pege på løsninger end at skælde ud, så vær kærlig, kontant og konstruktiv i dine synspunkter. På den måde gør du det attraktivt for en politiker at dele din holdning. Du kan både tagge politikere i dine opslag, og du kan skrive på deres sociale medier. Husk at udtale dig som privatperson.
Dit budskab skal være så simpelt som muligt. Sætningen ”I dag var vi 1 pædagog til 20 børn” med et sigende og delbart billede står meget stærkere end lange forklaringer om kommunale budgetter. Fortæl fx, at der er længere tid mellem bleskift og mindre tid til nærvær med børnene, når I er for få pædagoger.
Instagram prioriterer korte videoindslag (reels) og karruseller, som består af flere billeder eller videoer, så du kan dele en fortælling i ét opslag. Algoritmen belønner indhold, som hurtigt får folk til at reagere, så det er vigtigt at poste, når dine følgere er mest aktive. Tirsdag, onsdag og torsdag er bedst, og søndag dårligst. Mange scroller om morgenen, i frokostpausen, ved aftenstid og før sengetid.
X og Bluesky
X (tidligere Twitter) er et udbredt værktøj blandt politikere og journalister. Det samme gælder den nyere platform Bluesky. Hvis du kan levere skarpe kommentarer med værdi for de kandidater og mediefolk, du følger, kan du måske flytte noget. Svarer politikeren, har du åbnet for en samtale, hvor du kan levere endnu mere værdi.
LinkedIn har udviklet sig fra at være en simpel netværksplatform til et fuldgyldigt socialt medie, hvor fagfolk og politikere deler erfaringer, viden, synspunkter og visioner, som styrker deres professionelle omdømme. Debatterne på LinkedIn kan være langt mere konstruktive og lødige end på andre sociale medier.
Læserbreve
Et klassisk læserbrev kan stadig fange politikernes opmærksomhed, især under en valgkamp. Gør det klart i indledningen, hvad du vil argumentere for. Brug resten af pladsen til at underbygge dit synspunkt: Hvad er beviseligt godt for børn? Giv gerne eksempler fra din hverdag med børn og unge for at tale til politikernes følelser, og anvis fagligt begrundede veje til, hvordan problemerne kan løses. Til sidst skriver du en kort konklusion, for eksempel med en opfordring til at handle.
Vælgermøde
Før du stiller spørgsmål til politikere, bør du overveje, hvad du ønsker at opnå: Vil du indsamle information, få bekræftelse eller noget helt tredje?
- Spørgsmål med hvordan, hvorfor og hvad inviterer til detaljerede svar.
- Spørgsmål, som kan besvares med ja eller nej, kan give dig præcise svar eller bekræftelser.
- Ledende spørgsmål kan påvirke svaret. Så i stedet for at spørge: "Er du enig i, at minimumsnormeringerne ikke er gode nok i praksis?" kan du spørge: "Hvordan synes du, at minimumsnormeringerne virker i praksis?"
Inviter en politiker på besøg
Pædagog Helle Trasborg fra Aarhus har i mange år inviteret politikere på besøg i sin institution for at vise vigtigheden af pædagogisk arbejde. Her giver hun tre råd til andre, der vil gøre det samme:
- Start i dit praksisfællesskab, og aftal med dine kolleger, hvordan I vil gøre. Husk at involvere jeres leder.
- Kontakt din lokale fagforening. Vi får støtte af BUPL Århus til vikardækning, mens vi har besøg.
- Inviter politikeren på besøg. Bed pressefolk, ledere og konsulenter om at komme en anden gang. Du får den mest åbne og ærlige samtale, hvis du kun har politikeren på besøg.
Læs også artikel med Helle Trasborg: Det er jo ikke ligegyldigt, hvem der løfter opgaverne i en institution
Kilder til denne guide: Børn&Unge, journalistforbundet.dk, teamrobin.com, ajprodukter.dk
Se også BUPL's temaside 'Kommunalvalg 25 - Kvalitet til børn og unge'