
Krænkende handlinger i arbejdet – forebyg belastningsreaktioner
Hvad er krænkende handlinger?
Der tale om krænkende handlinger, når en eller flere personer på arbejdspladsen groft eller flere gange udsætter en eller flere andre personer på arbejdspladsen for mobning, seksuel chikane eller anden nedværdigende adfærd i arbejdet.
Adfærden skal opfattes som nedværdigende af den eller de udsatte. Det er uden betydning, om handlingerne er udtryk for ubetænksomhed eller et decideret ønske om at krænke.
Konsekvenser af krænkende handlinger
Hvis du bliver udsat for krænkende handlinger, kan du få psykiske, adfærdsmæssige og kropslige reaktioner – afhængigt af hvor hyppige og alvorlige krænkelser, du har været udsat for.
Reaktionerne kan spænde over:
- Anspændthed
- Apati
- Manglende selvtillid.
Samtidig øger de din risiko for: - Hukommelses- og koncentrationsproblemer
- Muskulære symptomer
- Søvnbesvær.
Du kan også opleve en tendens til at isolere dig fra andre samt andre stress-symptomer.
Bredt fokus på forebyggelse
Din arbejdsgiver har ifølge arbejdsmiljøloven pligt til at planlægge og tilrettelægge arbejdet på en måde, så du og dine kolleger ikke udsættes for en sundhedsmæssig risiko som følge af krænkende handlinger i arbejdet. Det er vigtigt, at I er opmærksomme på, at der kan være andre problemer i arbejdsmiljøet, som ligger til grund for krænkende handlinger på din arbejdsplads.
Få hjælp til at forebygge krænkende handlinger
Vidste du, at I kan kontakte SPARK-konsulenterne, som kan hjælpe jer med at forebygge krænkende handlinger på din arbejdsplads? Det er din leder, arbejdsmiljørepræsentant og tillidsrepræsentant, som kan søge om et forløb.

Forventninger, du kan have til din arbejdsplads
- Fælles og velkendte normer og værdier for den adfærd, som forventes på arbejdspladsen
- Retningslinjer for, hvordan du og dine kolleger skal forholde jer, hvis der opstår mistanke om – eller der forekommer krænkende handlinger i arbejdet
- Klare regler for, hvordan uacceptabel adfærd sanktioneres
Hvis du er kommunalt ansat, har din arbejdsgiver også pligt til i samarbejde med de tillidsvalgte at udarbejde retningslinjer for, hvordan I arbejder med at forebygge og håndtere krænkende handlinger. Det fremgår af ”Aftale om trivsel og sundhed på arbejdspladserne”, som BUPL har været med til at indgå.