Vi er ikke kun bob og bordtennis

Fritids- og ungdomsklubben HotSpot i Frederikshavn skabte øget trivsel ved at engagere de unge i en inkluderende proces om et konkret mål, fortæller pædagog Mikkel Egelund og fritidstilbudsleder Renate Weilov.
Foto af to unge, der sælger blomster
Vil man på tur, koster det penge. Så klubbens unge gik i arbejde og hjalp blandt andet en gartner med at sælge planter på en blomsterfestival. Det lykkedes at spare sammen til en tredages tur i badeland.

Det ville vi:

Vi ville skabe en verdensvendt fritids- og ungdomspædagogik

Vi ville forbedre de unges trivsel med fællesskabende aktiviteter, da vores egne målinger havde vist tegn på stigende mistrivsel efter corona. Gennem fokus på en styrket ungdomspædagogik ville vi gøre ungdomsklubben til et centralt sted for de unges udvikling. Det er vores filosofi, at jo mere vi gør sammen, jo bedre bekæmper vi mistrivsel og ensomhed. Det er også en vigtig pointe, at projektet skulle bygge på værdier som medbestemmelse, demokrati og fællesskab. 

Vi ønskede at skabe en verdensvendt fritids- og ungdomspædagogik, hvor de unge oplever en følelse af lokal forankring og får en styrket tro på, at de kan være med til at gøre en forskel, der rækker ud over dem selv og deres egne behov.

Det gjorde vi:

Vi efterlignede de unges mødeform

Vi undersøgte og eksperimenterede med nye arbejdsformer og tilgange for at få de unge til at tage medansvar gennem engagerende og inkluderende processer. Vi begyndte med en idé-kasse, hvor de unge kunne dele deres drømme og forslag til aktiviteter. På en temaaften samlede vi op på ideerne og skabte rammerne for, hvad projektet skulle handle om. Det stod klart, at flertallet havde lyst til at komme på tur, og det skulle gerne være langt væk. Vi arbejdede på at skabe en balance mellem medbestemmelse og realistiske mål og gjorde det klart, at en tur kræver penge. Lokalmiljøet tog godt imod vores henvendelser, og vi fik bl.a. en aftale med en gartner om at sælge planter på en blomsterfestival. Nogle af de unge hjalp også til ved byens JuHUle-banko i juni. Mottoet var: Vi skal yde, før vi kan nyde – og vi skal gøre noget godt for andre og for samfundet.

Til at lede processen dannede vi en ad hoc-bestyrelse, som minder om de unges egen mødeform. Det er en mere fleksibel og uformel organisering end en traditionel bestyrelse. Bestyrelsen fungerede som arbejdsgruppe, hvor unge og pædagoger i fællesskab planlagde aktiviteter og traf beslutninger uden faste roller eller langsigtede forpligtelser. Bestyrelsen mødtes i ’baren’, som er samlingssted i vores klub. På den måde kunne flere deltage spontant, når de lige kom forbi, og engagementet forblev dynamisk og situationsbestemt.

Projektet sluttede med en 3-dages tur i badeland og Ribe, og de fælles oplevelser styrkede relationerne og skabte nye venskaber. I evalueringen skrev en deltager bl.a.: Vi fik lov til at bestemme rigtig meget, og det gjorde, at vi havde mere lyst til at være med. 

Det lærte vi:

Korte forløb er mere effektive

De unge oplevede øget trivsel gennem aktiviteterne og fik indsigt i, hvordan medbestemmelse kan realiseres i praksis. De blev medskabere af klubmiljøet. Det er vigtigt at tage udgangspunkt i de unges drømme og behov for at sikre deres engagement. Der skal være klare rammer og forventningsafstemning mellem personale og de unge, og medbestemmelsen fungerer bedst, når personalet sætter retningen og samtidig sikrer plads til de unges initiativer. 

Vores projekt strakte sig over ni måneder, og det viste sig at være udfordrende for de unges motivation. De unge ønsker ofte at bidrage i samarbejder, der er midlertidige og formålsspecifikke.

Vi lærte, at kortere forløb er mere effektive og erfarede, at det er vigtigt at have klare og målrettede intentioner for, hvad man vil opnå sammen med de unge. Og vi voksne skal ikke på forhånd definere, hvad der skal ske.

Det overraskede os:

’Knallert-bøller’ blev kundevenlige knægte

Når børn bliver unge, er det sværere at lave aftaler og fastholde dem. De unge går med en telefon i lommen, som hele tiden frister med andre tilbud end det, vi aftalte for to dage siden. Så siger de: Jeg magter det ikke! Eller de siger: Jeg skal sove! – og det kan være frustrerende. De dage, hvor de unge havde forpligtet sig til at arbejde for at tjene penge, rakte vi ud til forældrene for at sikre os, at de mødte op. Til vores overraskelse blev 99 procent af aftalerne overholdt til punkt og prikke.

Det var også en oplevelse at se nogle af vores unge, som til daglig har et hårdt sprog, tale virkelig pænt til kunderne på blomsterfestivalen. De optrådte meget høfligt, hvilket flere ældre medborgere kommenterede, fordi de ellers godt kan være utrygge ved de unge gutter på knallerter. Et par stykker af de unge fik også drikkepenge til en is.

Det handler om at finde metoder, der motiverer og inspirerer, man skal i hvert fald ikke samle dem i et mødelokale langt væk fra de andre unge. Hos os fungerede det fint at mødes på en central plads i klubben, hvor alle kunne se, hvad der foregik og bidrage i det omfang, de havde lyst. Og så lod vi os ikke gå på af, at de unge af og til stemplede ud og hellere ville noget andet. Mange lider af Fear Of Missing Out, og som pædagog skal man have is i maven, hvis halvdelen af gruppen pludselig smutter på skaterbanen i midtbyen – de skal nok komme tilbage.

Det aftryk efterlod projektet i praksis:

Vi fortsætter en eksperimenterende demokratisk dannende ungdomspædagogik

Ungdomsklubben er kommet til at fylde mere på personalemøderne i HotSpot, og vi vil fremover være skarpe på at sætte nye mål for ikke at blive den gamle rutineprægede klub, hvor det mest handler om bob og bordtennis. Projektet har gjort os endnu mere nysgerrige på, hvordan vi fortsætter en eksperimenterende demokratisk dannende ungdomspædagogisk praksis sammen med unge.

Vores næste forløb handler om en tur med en enkelt overnatning, så der har vi teamet op med det årlige Rødspættecup i påsken, hvor de unge giver en hånd med for at tjene penge til turen.

Foto af unge, der bowler

Gode råd til andre pædagoger

  • Projekter skal være korte og intensive.
  • Vær helt firkantet i kommunikationen af, hvad der skal ske hvornår, og hvad de unge skal yde.
  • Medbestemmelse fungerer bedst, når pædagogerne sætter retningen og samtidig sikrer plads til de unges initiativer. 

Hvis du vil vide mere

Kan du kontakte Renate Weilov, fritids- og ungdomsklubleder i HotSpot, Frederikshavn, mobil 21174287, mail REWE@frederikshavn.dk

Om projektet

Fritids- og ungdomsklubben HotSpot i Frederikshavn afviklede projektet "Fællesskabelse og Verdensvendt Fritids- og Ungdomspædagogik" fra september 2023 til september 2024. I processen blev der nedsat en ad hoc-bestyrelse bestående af unge og pædagoger, som sammen definerede mål og vej til en 3-dages tur i badeland og kulturbesøg i Ribe. Projektet var støttet med 100.000 kr. fra BUPL’s Udviklingspulje.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.