Sene aktiviteter var ikke populære blandt forældre

Det ville vi:
Vi ville have børn og forældre til at vælge SFO’en til
Vi oplever at miste børn til fritidsaktiviteter udenfor SFO’en. Især større børn fra 2.-3. klasse bliver meldt ud. Vores åbningstid er blevet beskåret om mandagen med en halv time, og vi kan frygte flere besparelser, hvis SFO’en bliver børnenes sekundære valg.
Vi er en SFO med to forskellige fløje, som normalt mødes klokken 16.15 for at finde på en aktivitet med de børn, der er tilbage. Børnene har på det tidspunkt ofte mest lyst til stikbold i vores gymnastiksal, men vi ønskede at udvikle vores praksis og gøre SFO'en mere attraktiv også for de børn, der plejer at blive hentet tidligere.
Vi ville gøre SFO'en til det sted, børnene vælger til og ikke fra i de sene eftermiddagstimer. Og vi ville gerne signalere til forældrene, at der ikke er noget galt i at hente sit barn lidt i lukketid, når barnet har været til en fed aktivitet, som har styrket det sociale fællesskab med både børn og voksne.
Det gjorde vi:
Vi spillede teater og dansede hiphop
Vi havde møde med en håndfuld børn fra hver årgang og gav dem direkte medbestemmelse på, hvilke aktiviteter vi skulle satse på. Børnene pegede på dans og teater, og så undersøgte vi, hvad der kunne lade sig gøre.
Vi fik en underviser fra teaterhuset Filuren til at komme sidst på eftermiddagen en gang om ugen i et halvt år og undervise to hold børn. Forløbet sluttede med en teaterforestilling for forældre, personale og børn baseret på et stykke skrevet i samarbejde med børnene.
Parallelt med teaterforløbet kom en underviser fra Dansestudiet en anden eftermiddag og lærte børnene grundprincipperne i hip-hop samt basale dansemoves. Afslutningen på danseforløbet foregik i vores fællesareal, hvor vi havde etableret en dansecirkel, så børnene kunne vise nogle af de trin, de havde lært for resten af SFO’en.
Begge aktiviteter handlede blandt andet om kropsbevidsthed, trivsel, fantasi og selvværd. Desuden havde vi fokus på sproget og gode børnesamtaler, da vi har en hel del tosprogede børn.
Der var stor begejstring og tilslutning til både teater og dans, men hen imod slutningen ebbede interessen lidt ud. Børnene syntes nok, at forløbet var lidt uoverskueligt og måske lidt for langt. Teaterforestillingen var dog en stor succes, og børnene var stolte.
Det lærte vi:
Vi lærte, at forældrene prioriterer at hente tidligt
Ved afslutningen af projektet udsendte vi et spørgeskema, og forældrene svarede, at aktiviteterne lå for sent på dagen. De var ikke interesserede i, at børnene skulle være i SFO’en så længe og havde ikke forståelse for, at det kunne være fedt for børnene at være med til en aktivitet og ikke blive hentet tidligt hver dag.
Det overraskede os:
Vi er mest et opholdssted
Vi var overraskede over forældrenes manglende opbakning. Det er tydeligt, at de opfatter SFO’en som et opholdssted. Selv om vi havde informeret om projektet og sagt, at der var tilmelding til teater og dans, respekterede forældrene ikke aktiviteterne. De brød ind og hentede, som det passede dem, selv under prøverne.
Det aftrykke satte projektet i praksis:
Vores nye fokus giver mere ro
Vi erfarede, at vi har været dårlige til at fokusere. Vi har haft gang i for mange ting på én gang. Hvor vi tidligere igangsatte otte aktiviteter en eftermiddag, har vi nu kun en eller to, og så er der to-tre pædagoger samlet om dem. Det betyder, at aktiviteten ikke udvandes, og børnene tydeligt kan se, hvad vi prioriterer. De børn, som ikke gider dagens aktivitet, kan fx sidde med brætspil.
I dag giver vi de faste traditioner meget mere fokus. Vi har fx et talentshow, hvor børnene kan optræde med en bred vifte af talenter. Før druknede det i alt muligt andet, fordi der manglede pædagoger til at hjælpe de optrædende med at øve. Nu sørger vi for, at der er pædagoger, som børnene kan trække på.
Vores nye fokus giver mere ro for både børn og personale. Vi har droppet planlagte aktiviteter sidst på dagen, da det ikke giver mening at lægge en masse ressourcer i sluttiden, når der ikke er opbakning fra forældrene. I har vi ændret organiseringen, så vi nu samles i én fløj den sidste time og sørger for, at der altid er 1-2 pædagoger, som tilbyder deres nærvær til de børn, som bliver hentet sidst, og hygger med dem.
Gode råd til andre pædagoger
- Vær opmærksom på, at SFO’en i mange forældres øjne er et sekundært tilbud
- Afstem med forældrene, om der er opbakning til aktiviteter sidst på dagen
- Saml jer om 1-2 aktiviteter og lad dem fylde fremfor at sprede jer om mange
Hvis du vil vide mere
Kan du kontakte Jeppe T. Larsen, fritidspædagogisk leder Møllevangskolen, jetl@aarhus.dk
