Hvordan afgrænser børn legen i en elevator fuld af mennesker? 

Nils Falk Hansen har undersøgt, hvad daginstitutionelle rammer kan have af betydning for børns muligheder for at drage grænser i deres leg.
Børn leger på gulvet
Hvordan påvirker de fysiske rammer i institutionen børns muligheder for at drage grænser i legen? Det har en forsker undersøgt.

Du står i en elevator med alt for mange mennesker omkring dig. Sådan kan det nogle gange føles, når du som barn i en daginstitution prøver at sætte rammerne for din leg.

Det mener lektor og ph.d.-studerende ved DPU Nils Falk Hansen. Han har undersøgt, hvad daginstitutionelle rammer kan have af betydning for børns mulighed for at drage grænser i deres leg, og hvad pædagogen har af muligheder for at handle.

I børnehuset Troldhøj i Svogerslev arbejder de med åbne og forholdsvis nøgne stuer. Her skal børnene i høj grad selv være med til at definere og skabe rammerne for legene.

Hør pædagog Cecilie Gustavsen fortælle om, hvilke pædagogiske tanker der ligger bag, og hvad hun oplever, det har af betydning for børnene i praksis, i denne episode af Børn&Unge Podcast.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.