Koncepter fortrænger vores faglighed
Da jeg tiltrådte som formand for 10 år siden, gav jeg et interview til Børn&Unge, hvor jeg fremhævede nogle af de store udfordringer, vores fag stod overfor. Ud over løn og arbejdsvilkår advarede jeg også om et stigende antal koncepter i daginstitutionerne – en klar trussel mod vores faglige dømmekraft.
Desværre har udviklingen siden bekræftet mine bekymringer.
I dag er antallet af koncepter steget markant. Ifølge en ny undersøgelse af lektor, ph.d. Christian Aabro fra Københavns Professionshøjskole er der nu i gennemsnit 11 koncepter i spil pr. kommune – mod 7 i 2014. Kommunerne jagter kvalitet, men i stedet for at investere i pædagogfaglighed vælger de ofte kommercielle koncepter som en hurtig løsning.
Men pædagogik kan ikke reduceres til en manual. God pædagogik er situationsbestemt og kræver faglighed, omtanke og en helhedsorienteret indsats, der både tager udgangspunkt i det enkelte barns behov og ressourcer samt styrker børnefællesskaberne. Risikoen er, at kommunernes forsøg på at sætte faglighed på formel ikke kun svækker pædagogprofessionens attraktivitet, men også underminerer kvaliteten i vores daginstitutioner.
Det er på tide at bryde ud af spændetrøjen. De kommercielle koncepter indskrænker vores faglige handlerum. Vi skal insistere på, at fagligheden igen får plads i centrum.
På vores kongres i november diskuterede vi under temaet 'til kamp for pædagogikken' netop den udfordring. Vi står midt i en tid, hvor behovet for pædagogisk faglighed aldrig har været større, men hvor en stigende trang til at måle, veje og kategorisere børn og unge presser faget – og ikke mindst børnene.
Som fællesskab skal vi tage kampen op lokalt og nationalt. Vi skal afvise koncepter som en skrabet, billig erstatning for investeringer i pædagogers faglighed, og vi skal kræve rammer, der giver tid til faglig refleksion og udvikling. En stærk pædagoguddannelse og et arbejdsmarked, der prioriterer høj kvalitet i det pædagogiske arbejde, er fundamentet for at vende udviklingen.
Rigtig glædelig jul.