Små børn med støttebehov venter urimeligt længe på både PPR og ekstra støtte
Knapt hver sjette pædagog har et eller flere børn på deres stue, som ikke får den ekstra støtte, de allerede har krav på.
Det viser BUPL’s årlige vilkårsundersøgelse, som er besvaret af mere end 13.000 pædagoger i børnehaver og vuggestuer landet over.
Her svarer 15 procent af pædagogerne, at de har børn på deres stue, som er visiteret til støtte eller en specialplads, men hvor hjælpen udebliver. Undersøgelsen indikerer samtidig, at ventetiden kan være alt for lang. Hver fjerde pædagog svarer, at de har prøvet at vente i et år eller mere, og 34 procent har oplevet ventetider mellem et halvt og et helt år.
”Den urimeligt lange ventetid går både ud over de enkelte børn, som ikke får den støtte, der er brug for for at trives og forblive en del af børnefællesskabet. Og det går ud over den samlede børnegruppe, fordi pædagogerne på stuen selvfølgelig er nødt til at kompensere for den manglende støtte”, siger BUPL-formand Elisa Rimpler.
Flere mistrives
To ud af tre pædagoger i undersøgelsen oplever, at antallet af børn, som mistrives, er stigende. Kun 1 procent oplever et fald i antallet af børn i mistrivsel. I nogle tilfælde vil der være behov for rådgivning og vejledning fra Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR), når børn mistrives, men også her risikerer børnene at vente længe på hjælp.
Børnenes problemer når at vokse sig meget større, end de i mange tilfælde behøvede at blive, fordi de ikke får hjælp i tide.
Elisa Rimpler, BUPL-formand
35 procent af de adspurgte pædagoger svarer i undersøgelsen, at de har børn på deres stue, hvor de venter på rådgivning og vejledning fra PPR.
”Den stigende mistrivsel blandt børn er en bekymrende samfundstendens, og børnenes problemer når at vokse sig meget større, end de i mange tilfælde behøvede at blive, fordi de ikke får hjælp i tide. Det er både urimeligt overfor børnene og økonomisk ualmindeligt kortsigtet”, siger Elisa Rimpler.
Straks-indsats
Ifølge BUPL-formanden bør børn i mistrivsel sikres en straks-indsats, hvor pædagogerne med det samme kan få adgang til PPR og ekstra støtte til barnet, mens eventuel udredning foregår. Det skal sikre, at børnene gribes så tidligt som muligt. Elisa Rimpler understreger samtidig vigtigheden af at sikre høj faglighed i daginstitutionerne, hvor pædagogandelen lige nu falder år for år.
Vi har brug for høj faglighed omkring børnene, så vi kan gribe børnene tidligere og forebygge mistrivslen. Samtidig er det afgørende, at børn som er visiteret til ekstra støtte, får den støtte, de har krav på.
Elisa Rimpler, BUPL-formand
En undersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstitut EVA viste i 2022, at mange børn i udsatte positioner ikke får den hjælp, de har brug for, fordi der mangler pædagoger og dermed også pædagogfaglighed på stuerne. Og senest har en kvalitetsundersøgelse foretaget for Børne- og Undervisningsministeriet konkluderet, at kun hver ottende vuggestue er af så høj kvalitet, at den gør en positiv forskel for børn i udsatte positioner.
”Vi har brug for høj faglighed omkring børnene, så vi kan gribe børnene tidligere og forebygge mistrivslen. Samtidig er det afgørende, at børn som er visiteret til ekstra støtte, får den støtte, de har krav på, så pædagogerne på deres stue ikke skal varetage to jobs på en gang. Ellers bliver konsekvensen, at resten af børnegruppen i høj grad er overladt til ufaglærte medhjælpere uden den nødvendige faglighed til at styrke børnenes trivsel og udvikling”, siger Elisa Rimpler.