Forsker om overgang fra børnehave: "I må ikke presse skolealderen længere ned"
I Danmark ser vi en tendens til, at flere børn starter tidligere i skole end før. Hvad viser forskningen? Er det godt eller skidt at introducere skolen tidligere i børns liv?
»Nogle børn vil blomstre i et mere skolelignende miljø – andre vil ikke. Det, der sker i Danmark, er en del af en verdensomspændende trend, hvor man fokuserer mere på daginstitutionerne som en forberedelse til skolen og indfører flere skolelignende aktiviteter og forventninger tidligere i børns liv. Jeg ser en risiko for, at vi mister værdien af småbørnspædagogikken i daginstitutionerne, fordi vi ser den som en forberedelse til skolen.«
»I risikerer at forvandle børnehaven til en anden form for skole i stedet for at sætte pris på den værdi, den har i sig selv. Jo mere vi presser skolen nedad, og jo mere vi prøver at gøre børnehave og børnehaveklasse til skole, jo mere indskrænkes børns medfødte evne til at lege og lære gennem leg og finde ud af, hvem de selv er.«
»Vi bliver ved med at indføre stadig mere struktur og form, selvom vi ved, at børn lærer meget effektivt gennem leg med støtte og vejledning fra interesserede voksne. Det er en fejl at tro, at børn kun lærer i skolen. Børn lærer gennem leg og interaktion med støtte fra voksne, også uden synlige strukturer.«
I Danmark har vi mange steder indført tidlig SFO-start som en ekstra overgang fra børnehave til skole. Er det en god idé?
»Det er svært at svare klart ja eller nej. For nogle børn vil det være en hjælp, og for andre vil det ikke. Jeg ser det som en del af en verdensomspændende trend, hvor vi ser en bevægelse mod, at børn verden over starter i skole i samme alder. I har rykket alderen ned til fem-seks år, og andre skandinaviske lande gør det samme.«
»En ekstra overgang ved skolestart er ikke nødvendigvis et problem. Det kommer helt an på, hvorfor overgangen bliver indført, hvordan den bliver håndteret, og hvad I vil have ud af den. Overgange handler om forandringer. Så det handler om, hvordan vi hjælper og støtter børn i at håndtere forandring. Hvis vi forventer, de skal klare det selv, er det et problem. Men hvis vi hjælper dem så meget, at de ikke oplever overgangen, er det sandsynligvis et lige så stort problem.
Du har forsket meget i, hvad børnene selv siger om overgangen til skole. Hvad er det vigtigste for en god overgang ifølge børnene selv?
»Børn taler meget om vigtigheden af venner. Det går igen på tværs af undersøgelser. Det handler ikke nødvendigvis om en livslang ven, men om nogen, de kender, og som de kan være sammen med, så de ikke føler sig alene. Skolen er et godt sted at være, når man har venner – og et meget ensomt sted, når man ikke har.«
»Vores forskning viser også, at børn er meget interesserede i regler. Hvad kan jeg her, og hvad må jeg? Hvad sker der, hvis nogen bryder reglerne? De er ikke ude på selv at bryde reglerne, men de vil bare gerne vide, hvad der sker.«
»Pædagoger og lærere spiller en virkelig vigtig rolle i forhold til at vejlede børn, når de skal danne nye venskaber. Det er ikke nok at lade dem finde ud af det selv. Der er brug for aktive voksne, som kan fremme de relationer, der kan blive til venskaber.«
»Når du er fem-seks år, er det også vigtigt at lære at håndtere konflikter. Mange voksne er ikke gode til at håndtere konflikter og har svært ved at modtage kritik. Så der er en hel række af sociale og emotionelle kompetencer, som pædagoger arbejder med, der er virkelig vigtige.«