Spiller børnene for meget på skærmene? Sådan laver I computerspil om til fysiske lege
Dåseskjul og hinkesten har svært ved at konkurrere med de mange computerspil, der optager børn i dag. Men fysiske lege er et godt supplement til onlinespil, mener Medierådet for Børn og Unge, som har forslag til, hvordan man omdanner computerspil til fysiske spil og lege. Her får I nogle af forslagene.
Fortnite
En gymnastiksal eller tilsvarende er et ideelt sted at spille ’Fortnite’. Børnene skal inddeles i to lige store hold. Giv gerne det ene hold veste på, så man kan kende forskel. Børnene får hver en nerf gun (et plastikskydevåben) i hånden og sikkerhedsbriller på. Indkøb gerne omkring 400 patroner.
Lokalet skal inddeles som i høvdingebold med en midterlinje mellem de to baner og en baglinje, hvor de ’døde’ spillere kan stå. Find store redskaber frem, og placer dem på banerne, så børnene kan gemme sig bag dem. Og så gælder det ellers om at nedskyde spillerne på det andet hold, så man til sidst står tilbage som vinder.
Among us
Denne aktivitet fungerer godt med god plads. Brug derfor gerne større områder af skolen, SFO’en eller klubben. 4-15 børn kan lege med. Lav forskellige poster rundt omkring med opgaver, som børnene skal løse. Det kan eksempelvis være et regnestykke. Der skal gerne være 10 opgaver per barn.
Hvert barn får en hemmelig seddel, hvor der enten står ’crewmate’ eller ’impostor’ på, et kort over området og en seddel, hvor der står, hvor barnet skal løbe hen, og hvilken opgave der skal løses. Men mens de børn, der er crewmates, løber rundt og løser opgaver, skal børnene, der er impostors, forsøge at dræbe dem i smug ved at prikke dem på skulderen.
Impostor-børnene skal gå og lade, som om de løser opgaver, så de ikke bliver opdaget af de andre. Bliver man som crewmate prikket på skulderen, skal man lægge sig ned, og det er så de andres opgave at regne ud, hvem der står bag.
Rocket league
Fodboldspillerne i ’Rocket League’ bliver i dette spil skiftet ud med fjernstyrede biler. Jo flere biler, jo flere børn kan deltage. I kan dog også lave turneringer, så børnene kan spille på skift.
I skal bruge nogle mål, en bold, der passer i størrelsen til de fjernstyrede biler, og eventuelt en bane, så bolden ikke ryger for langt væk. Børnene skal inddeles i to hold og styre bilerne, så de får bolden ind i målet flest mulige gange på fem minutter.
Mario vs. Luigi
Til dette spil er det en god idé at bruge en gymnastiksal, for nu skal der skydes med bolde. I skal bruge 2-4 henholdsvis orange og grønne skumbolde, der skal fungere som ildkugler, og skildpaddeskjold fra computerspillet.
Børnene bliver inddelt i to hold som ’Mario’ og ’Luigi’. Giv dem gerne veste eller andet på, så man kan kende forskel på holdene. 100 gule stjerner lavet af papir placeres rundt på banen. Det gælder om på tid at samle så mange stjerner som muligt til sit hold.
Stjerner kan også erobres fra det andet hold ved at skyde dem, der har stjerner i hænderne, med skumgummiboldene. Hvis man har stjerner i favnen og bliver skudt, skal man kaste alle stjernerne op i luften. Holdet med flest stjerner, når tiden er gået, har vundet.
Som pædagog kan du finde viden og inspiration til arbejdet med digital dannelse på Medierådet for Børn og Unges hjemmeside.