Skolens pres rykker ind i børnehaven
Børnehaven er ligesom skolen blevet optaget af ’hvor meget har børnene egentlig lært’, siger Tomas Ellegaard, lektor på RUC. Pædagoger og forældre arbejder målrettet på at gøre børnene skoleparate.
![Skoleparathed](/sites/default/files/styles/4_3_tablet_above_fold/public/2022-04/forskningsvideoer-passende-parathed-02-1024x1024.jpg?h=436b82d4&itok=Iw4_St_U)
Hvornår er man klar til at begynde i skole? Den opfattelse har flyttet sig. Forskningsprojektet ’Passende parathed’ sætter fokus på den øgede skoleforberedelse i børnehaven.
Selv om pædagogerne er opmærksomme på, at børnehaven ikke skal være skole, så er pædagogerne alligevel opmærksomme på, hvor meget børnene lærer, mener Tomas Ellegaard.
I børnehaven Uglebo arbejder man målrettet med at gøre børnene klar til skolen. Fokus er at gøre børnene socialt parat til skolens mere forpligtende fællesskab, ikke på tal og bogstaver.