
Undgå svindel
Kontakt BUPL, hvis du har mistanke om svindel.
Svindlere kan finde på at ringe og udgive sig for at være fra din fagforening eller a-kasse.
På den måde forsøger svindlerne at franarre dig fortrolige oplysninger, som de kan udnytte i andre sammenhænge.
Sådan skal du dele oplysninger med BUPL
Som en del af en tæt medlemsservice ringer BUPL ofte til medlemmer i forbindelse med aktuelle sager, ansættelse eller BUPL-medlemskab. Derfor kan det være svært at afkode, om en person, der ringer, rent faktisk er fra BUPL.
Men BUPL vil aldrig pr. telefon, sms eller e-mail bede om fortrolige eller personfølsomme oplysninger som:
- MitID
- Kontonummer
- Kortnummer
Har du som medlem brug for at dele personfølsomme oplysninger med BUPL som eksempelvis kontonummer eller flytning, bør du kun gøre det via ’Mit BUPL’ på BUPL’s hjemmeside.
Her logger du ind med MitID, og oplysningerne kan derfor sendes sikkert uden adgang for uvedkommende.
Sådan gør du, hvis du tror, du er blevet snydt
Har du mistanke om svindel, bør du anmelde det til politiet, uanset om du har udleveret følsomme oplysninger eller ej.
BUPL hører også gerne fra dig, hvis du er blevet kontaktet af svindlere, som har udgivet sig for at være fra BUPL.
Din hjælp kan være med til at kaste lys over problemets omfang.
Du kan indberette svindlen via ’Mit BUPL’ således:
-Gå til ’Min post, sager og indsendte banketter.’
-Tryk på ’Skriv besked’, og skriv gerne, cirka hvornår forsøget på svindel har fundet sted samt hvilke oplysninger, svindlerne har spurgt ind til.
Gode råd om at undgå svindel
Det er ikke altid let at afkode, om et telefonopkald er svindel eller ej.
På hjemmesiden "sikkerdigital.dk" kan du læse mere om, hvordan du spotter telefonopkald fra svindlere.