Sådan løfter pædagoger deres opgave i skolen

Trivselsarbejde, støtte til børn med særlige behov – og undervisning. Pædagoger løfter mange opgaver i folkeskolen, viser ny undersøgelse. På bare otte år er antallet af pædagogårsværk i skolen steget med 30 procent.
foto af pædagog med barn i skoleklasse
Pædagoger arbejder især med inklusion og trivsel i folkeskolen viser ny undersøgelse.

Inklusion, trivsel og støtte til børn med særlige behov fylder meget i skolepædagogers hverdag. Men undervisning lægger også beslag på mange pædagogers tid. Således står knap hver femte pædagog dagligt for undervisning alene. Det viser en ny undersøgelse fra Grundskolepanelet, et fast panel af folkeskoler og frie grundskoler. 

Der er kommet flere pædagoger i folkeskolen, viser undersøgelsen. Antallet af pædagogårsværk er steget med 30 procent fra ca. 7.500 i skoleåret 2015/2016 til ca. 9.800 i 2023/2024.

Den udvikling bifalder børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S):

”Jeg er glad for, at pædagogerne i dag spiller en langt større rolle i skolen. De har stor betydning for særligt de yngste børns trivsel. Og det er vigtigt, når børn med forskellige forudsætninger skal gå i klasse sammen.” 

!

Det viser undersøgelsen

Om pædagogers undervisning

  • 43 procent af pædagogerne gennemfører dagligt undervisning sammen med en lærer.
  • 18 procent gennemfører dagligt undervisning alene. 
  • 45 procent gennemfører ugentligt undervisning alene. 
  • 30 procent forbereder undervisning med en lærer ugentligt. 
  • 24 procent forbereder aldrig undervisning med en lærer.
  • 30 procent af lærerne bruger tovoksenordning med en pædagog ugentligt, mest i indskolingen.

Om pædagogers trivselsarbejde

  • 89 procent giver i høj eller meget høj grad støtte til en eller flere elever med særlige behov i klassen.
  • 87 procent giver i høj eller meget høj grad trivselsrelateret støtte.
  • 48 procent gennemfører i høj grad eller meget høj grad co-teaching, hvor specialpædagogiske kompetencer anvendes.
  • 49 procent er dagligt støtte for elever med særlige behov.

Find hele undersøgelsen fra Grundskolepanelet her.

Om Grundskolepanelet

Grundskolepanelet er en spørgeskemaundersøgelse, som skal gennemføres hvert andet år blandt et fast panel af 180 folkeskoler og 57 frie grundskoler. Det svarer til 15 procent af alle folkeskoler og 11 procent af frie grundskoler. Panelet består af ledere, lærere, pædagoger fra 2., 4., 6. og 8. klasse samt elever fra 4., 6. og 8. klasse fra udvalgte folkeskoler og frie grundskoler. Grundskolepanelet er gennemført for første gang i 2024. Her deltager 548 ledere, 587 pædagoger, 1.941 lærere og 17.168 elever i undersøgelsen.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.