Sådan løfter pædagoger deres opgave i skolen
Inklusion, trivsel og støtte til børn med særlige behov fylder meget i skolepædagogers hverdag. Men undervisning lægger også beslag på mange pædagogers tid. Således står knap hver femte pædagog dagligt for undervisning alene. Det viser en ny undersøgelse fra Grundskolepanelet, et fast panel af folkeskoler og frie grundskoler.
Der er kommet flere pædagoger i folkeskolen, viser undersøgelsen. Antallet af pædagogårsværk er steget med 30 procent fra ca. 7.500 i skoleåret 2015/2016 til ca. 9.800 i 2023/2024.
Den udvikling bifalder børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S):
”Jeg er glad for, at pædagogerne i dag spiller en langt større rolle i skolen. De har stor betydning for særligt de yngste børns trivsel. Og det er vigtigt, når børn med forskellige forudsætninger skal gå i klasse sammen.”
Det viser undersøgelsen
Om pædagogers undervisning
- 43 procent af pædagogerne gennemfører dagligt undervisning sammen med en lærer.
- 18 procent gennemfører dagligt undervisning alene.
- 45 procent gennemfører ugentligt undervisning alene.
- 30 procent forbereder undervisning med en lærer ugentligt.
- 24 procent forbereder aldrig undervisning med en lærer.
- 30 procent af lærerne bruger tovoksenordning med en pædagog ugentligt, mest i indskolingen.
Om pædagogers trivselsarbejde
- 89 procent giver i høj eller meget høj grad støtte til en eller flere elever med særlige behov i klassen.
- 87 procent giver i høj eller meget høj grad trivselsrelateret støtte.
- 48 procent gennemfører i høj grad eller meget høj grad co-teaching, hvor specialpædagogiske kompetencer anvendes.
- 49 procent er dagligt støtte for elever med særlige behov.