Minister om ny, kritisk kvalitets-rapport: Vi har brug for flere pædagoger

Endnu en stor rapport understreger, at pædagogmangel presser kvalitet og arbejdsmiljø i danske daginstitutioner. Godt, at minister anerkender behovet for flere pædagoger, men der er brug for politisk handling her og nu, mener BUPL.
Foto af Mattias Tesfaye
Børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) peger på merituddannelse af pædagoger som vej til at mindske pædagogmanglen. BUPL-formand Elisa Rimpler er enig - men der er brug for mere endnu, mener hun.

Tre ud af fire danske dagtilbudsledere advarer om, at mangel på kvalificeret pædagogisk personale svækker muligheden for at skabe et miljø med udvikling, trivsel og læring.

Det viser den nye såkaldte TALIS-rapport, som er en stor, international undersøgelse. 

I forvejen har flere danske undersøgelser vist, at manglen på pædagoger skader kvaliteten i danske dagtilbud.

Læs også: Kvaliteten skranter i dagtilbud: Op til 50 børn for hver pædagog

Og BUPL-formand Elisa Rimpler opfordrer politikerne til at tage problemerne dybt alvorligt:

”Vi har brug for en national og lokal uddannelsesstrategi, der skal sikre, at vi får de pædagogkolleger, vi – og børnene – har brug for,” siger hun.

Bekymrende stigning i stress blandt pædagoger

Det er ikke kun dagtilbudslederne, som oplever et pres. Rapporten viser også, at langt hovedparten af det pædagogiske personale – 63 procent – i høj eller nogen grad oplever stress i deres arbejde.

Og sammenlignet med den seneste TALIS-rapport fra 2018 mener en stigende andel af pædagogerne, at ’håndtering af børnegruppers adfærd og arbejdet med at tilpasse rammerne til børn med særlige behov’ er kilder til stress.

’Presset er vokset i årevis’

Elisa Rimpler er desværre ikke overrasket over de negative konsekvenser, pædagogerne oplever. Børn med særlige behov betaler nemlig en høj pris, når kvaliteten ikke er god nok

”Pædagoger står på børnenes side. Derfor er det meget forståeligt, at pædagoger oplever det som en kilde til stress, at de ikke kan gøre det så godt, som de gerne vil, for alle børn,” siger hun.

BUPL-formanden påpeger, at presset på pædagogernes arbejdsvilkår er vokset i mange år, uden at der er kommet tilstrækkelige politiske løsninger. 

”Mange pædagoger går med bekymringer på børnenes vegne og oplever, at rammerne ikke er gode nok. Det går desværre ud over både børn og de pædagoger, der prøver at hjælpe, så godt de kan,” siger hun.

Minister vil have flere pædagoger: Her er planen 

Også børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) understreger, at der er brug for mere pædagogisk uddannet personale i vuggestuer og børnehaver.

”Jeg er særligt optaget af, at de erfarne pædagogmedhjælpere får mulighed for at tage en pædagoguddannelse på lidt kortere tid og uden at skulle opsige deres job,” siger han.

Elisa Rimpler er enig i, at merituddannelse er en vigtig vej til at sikre flere pædagoger og dermed mere faglighed omkring børnene.

Men der skal skrues væsentligt op for kommunernes brug af merituddannelse, mener hun. Samtidig kan et styrket fokus på at uddanne flere pædagoger ikke stå alene.

BUPL: Vi kommer ikke udenom normeringer

Blandt andet er der brug for bedre at sikre noget så grundlæggende som vikardækningen ved fravær på grund af sygdom eller kompetenceudvikling, påpeger Elisa Rimpler.

Desuden skal arbejdsmiljøet og pædagogers mulighed for at bruge deres faglighed styrkes. For eksempel med tid til forberedelse og sparring.

”Vi ved, at tid til faglighed er afgørende for, om pædagoger oplever at have et godt arbejdsmiljø, og dermed er det en af vejene til at sikre, at færre vælger at forlade faget – og vi kan trække flere pædagogkolleger til. Og så skal vi fortsætte med at bygge oven på minimumsnormeringer,” siger BUPL-formanden.

Ny TALIS-rapport: Danske pædagogers tilfredshed er faldet

TALIS (Teaching and Learning International Survey) Starting Strong har undersøgt en lang række forhold i danske og udenlandske daginstitutioner.

Undersøgelsen bliver lavet hvert 6. år, og 16 lande har deltaget i TALIS-undersøgelsen i 2024. Blandt dem er Danmark, Finland, Norge og Sverige.

De danske resultater viser blandt andet:

  • Andelen af det pædagogiske personale, der er ’meget enige’ i, at de er godt tilfredse med deres arbejde, er faldet fra 53 procent i 2018 til 41 procent i 2024.
  • Det er dog stadig omkring 90 procent, som enten er ’enige’ eller ’meget enige i’, at de er godt tilfredse med deres arbejde.
  • Hele 99 procent oplever, at forældrene værdsætter dem.
  • Andelen, der er ’enige’ i, at pædagogisk personale er respekteret i samfundet, er dog faldet fra 54 procent i 2018 til 45 procent i 2024.
  • Ifølge undersøgelsen er de danske pædagoger dog mere tilfredse med deres arbejde, og de oplever i højere grad at blive respekteret i samfundet, end pædagogerne i de øvrige nordiske lande.

Læs hele 2024-udgaven af den danske TALIS-rapport her

Kort om metoden bag den danske TALIS-rapport:

  • Danmark deltager i undersøgelsen af dagtilbud for de 3 til 6-årige. 946 tilfældigt udvalgte danske medarbejdere blandt det pædagogiske personale har medvirket i undersøgelsen. Det giver en svarprocent på 90 procent af de adspurgte.
  • Der er både pædagoger, pædagogiske assistenter og pædagogmedhjælpere blandt det adspurgte personale i undersøgelsen.
  • I Danmark er TALIS gennemført af Styrelsen for Undervisning og Kvalitet og Styrelsen for IT og Læring. Danmark medvirkede også i den forrige TALIS-runde på dagtilbudsområdet i 2018.
  • Dataindsamlingen er gennemført i foråret 2024.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.