Tid til faglighed: Her er pædagogandelen på 97 procent
Det kan være svært at forklare, hvad pædagogisk faglighed er.
Når tillidsrepræsentant Sophie Bisgaard Farganis fra børnehaven Solgården/Kastanjegården i Hvidovre alligevel skal prøve at sætte ord på værdien af høj faglighed, bruger hun eksemplets magt:
For eksempel situationen om drengen, der blev ved med at stoppe toilettet til med toiletpapir. Pædagogerne tog situationen op på et af de ugentlige refleksionsmøder og fandt årsagen.
”Drengen havde et klart mål: Han ville hverken være fræk eller bryde grænser, men bare lave en pirat af rullen – en aktivitet, vi havde haft et par uger forinden,” forklarer Sophie Bisgaard Farganis.
Et puslespil vi lægger sammen
Den observation er et godt eksempel på, hvad de faglige samtaler kan: Nemlig hjælpe med i fællesskab at finde de bagvedliggende forklaringer, som er nødvendige for at lykkes i det pædagogiske arbejde med børn, mener hun.
Hvis ikke de sammen havde talt om situationen, havde de måske bare hver især sagt, at han skulle stoppe, men ikke fundet årsagen.
”Jeg ser det som et puslespil, hvor vi skal lægge alle brikkerne sammen. I det stærke faglige fællesskab og med pædagogiske redskaber kan vi slå pædagogisk ring om barnet. Hvis vi ikke har samme faglige blik og sprog, kan vi fare vild eller bare irettesætte barnet, og det når man sjældent nogen vegne med.”
Giver frihed til at følge børnenes behov
At der er tid og rum til de stærke faglige samtaler i personalegruppen i børnehaven, det skyldes ikke mindst børnehavens pædagogandel på 97 procent.
Når Sophie Bisgaard Farganis spørger sine kolleger, hvad det også betyder, at de næsten udelukkende er pædagoger ansat, lyder svaret, at det skaber tryghed og frihed til at følge børnenes behov.
Fordi de ved, at det pædagogiske læringsmiljø er intakt, også selvom de for et øjeblik forlader det for at følge børnenes spor.
”Vi er her jo ikke bare for at passe børn. Vi er her for at støtte og hjælpe dem til at udvikle sig til at blive dem, de skal blive til. Det kræver pædagogiske redskaber og viden at gribe børnenes udviklingsmuligheder,” siger Sophie Bisgaard Farganis.
Vi får et fælles fagsprog
Den høje faglighed og de mange faglige samtaler er en god måde til at vedligeholde og skærpe værktøjerne på. Men også til at synliggøre dem for sig selv, hinanden og omverdenen.
”Jo mere vi prioriterer og taler om faglighed, jo lettere er det at se og formidle, når vi lykkes. Vores arbejde ender jo ikke ud i små færdige produkter, vi kan vise frem for omverdenen. Derfor er det så vigtigt at skabe et fælles sprog for kvaliteten af vores arbejde,” siger hun.