Hold øje med brev fra PBU

Som efterlønsmodtager har du pligt til at give os besked om ændringer i din pension. Se her hvordan.
Brev fra pensionsselskabet

Den 1. januar 2025 bliver pensioner med løbende udbetaling reguleret. Hvis du har din pension i PBU – Pædagogernes Pension, vil du modtage et brev den 31. oktober med information om reguleringen.

Som medlem af a-kassen og modtager af efterløn har du pligt til selv at give os besked om ændringen af din pension. Det kan du gøre ved at oprette en besked til os via Mit BUPL – og vedhæfte informationsbrevet fra PBU.  

Sådan sender du informationsbrevet til a-kassen:

  1. Log ind på Mit BUPL
  2. Gå ind på "Min post, sager og blanketter"
  3. Vælg "Skriv besked"
  4. Vælg "Efterløn"
  5. Vælg "Pensionsregulering"
  6. Skriv dernæst en overskrift til din besked – fx "Pension 2025"
  7. Når du har skrevet noget i selve beskeden, kommer der et link frem, som du kan bruge til at uploade informationsbrevet fra PBU.

Hvis du har din pension et andet sted end PBU

De fleste pensionsordninger med løbende udbetalinger bliver reguleret en gang om året – og for de flestes vedkommende sker det i forbindelse med årsskiftet.

Det er ikke alle pensionsselskaber, der sender informationsbrev ud om ændringerne. Hvis du f.eks. har en tjenestemandspension, vil du kun få besked om ændringen i pensionen, ved at du får tilsendt en udbetalingsspecifikation, hvor ændringen fremgår.

Du har pligt til at oplyse os om ændringer i pensioner, uanset hvor du har din pensionsordning. 

Hvis du ikke har fået et informationsbrev fra dit pensionsselskab, bør du derfor kontrollere, om du har fået en udbetalingsspecifikation, der viser en ændring. Den specifikation skal du sende til a-kassen. 

Sådan sender du en udbetalingsspecifikation til a-kassen

  1. Log ind på Mit BUPL
  2. Gå ind på "Min post, sager og blanketter"
  3. Vælg "Skriv besked"
  4. Vælg "Efterløn"
  5. Vælg "Pensionsregulering"
  6. Skriv dernæst en overskrift til din besked – fx "Pension 2025"
  7. Når du har skrevet noget i selve beskeden, kommer der et link frem, som du kan bruge til at uploade specifikationen fra pensionsselskabet.

Vi giver dig besked om ændring i din efterløn

Når din pension ændrer sig, sker der samtidig en ændring af modregningen i din efterløn. 

Du vil omkring 20. januar 2024 få et brev fra os, hvor det vil fremgå, hvordan din efterlønssats efter fradrag vil være efter ændringen i din pension.

Derfor skal du give besked, når der sker ændringer i din pensionsudbetaling

Hvis du er på efterløn og får løbende udbetalinger fra en pensionsordning, skal der ske fradrag i din efterløn. Fradraget opgøres som 64 procent af det faktisk udbetalte pensionsbeløb.

Når der sker reguleringer af din pensionsudbetaling, vil det beløb, du får udbetalt i løbet af et kalenderår, tilsvarende ændre sig. Det betyder samtidig, at det fradrag, der skal ske i din efterløn, skal ændres.

Derfor er det vigtigt, at du giver a-kassen besked, når din pensionsudbetaling ændrer sig.

Du kan læse mere om, hvordan pensioner skal modregnes i efterløn her

Kontakt a-kassen

Hvis du har spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os via Mit BUPL 

Du kan også ringe til os på tlf. 3546 5200 mandag til torsdag kl. 9-16 og fredag kl. 9-15.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.