Pædagogik og leg på skemaet
Leg blev sat på skemaet, da pædagogerne i Forum for leg, Nina Hougaard og Line Uhrenholdt Kürstein, afholdt legeworkshop for 100 førsteårsstuderende på pædagoguddannelsen i Odense.
Formålet med workshoppen var at inspirere pædagogstuderende til at turde lege mere og blive klogere på fagligheden i legen samt den pædagogiske rolle i legen.
Jeg kan nogle gange godt føle, at jeg leger en hel dag, men hvad har jeg egentlig nået? Det er fedt at få sat ord på den faglighed, der ligger bag det at lege.
- Førsteårsstuderende Kaja
Sidste år udviklede Forum for leg Legeskatten – en skattekiste med værktøjer som legehjulet, legeguides og dialogkort om leg. Skattekisten blev præsenteret for de studerende under workshoppen, der også bød på flere praksiseksempler fra Nina og Lines erfaringer fra egen praksis.
Der blev også tid til at lege og til pædagogfaglige refleksioner. For hvad tænker ens kollegaer, når man sidder i sandkassen og leger? Det er et af de spørgsmål, de studerende var optaget af.
”På workshoppen fik vi flere perspektiver på legen og på de positioner, vi som pædagoger kan træde ind i uden at overtage legen og i stedet understøtte legen. Ved at deltage i legen får vi adgang til, hvad der rører sig hos børnene på en anden måde,” siger pædagogstuderende Sofie.
Skaber ringe i vandet
De to pædagoger fra Forum for leg er begejstret over at kunne sætte fokus på fagligheden bag legen sammen med de studerende.
”Det er GULD værd at få lov til at være med til at præge kommende pædagoger til at have fokus på legen. At skubbe legen forrest og se de pædagogiske værdier, den rummer. De studerende er gode til at reflektere og være åbne overfor det, vi præsenterer for dem,” lyder det fra Nina Hougaard.
Og hun bakkes op af Line Uhrenholdt Kürstein:
”Vi er med til at skabe ringe i vandet i dag. Vi er her for at inspirere og være med til at vise vejen med en legende tilgang. Det er fedt at få lov til at være med til at formidle faget og pædagogikken.”