Forum for leg – spør’ dig
I november vil Forum for leg udgive podcasten Legemonopolet, sætte spot på legen igennem artikler og afholde arrangementer med fokus på leg. Håbet er, at leg kommer til at fylde meget mere i vores pædagogiske praksis.
"Forum for leg – spør dig"’ vil stille det samme spørgsmål til udvalgte fagfolk, der arbejder med børn og unge. Når vi ønsker at sætte spot på legen, ønsker vi at gøre det fra flere perspektiver og positioner.
Vi drømmer om at stille det præcis samme spørgsmål til en række forskellige fagfolk omkring vores børn og unge. Vi kommer derfor til at stille det samme spørgsmål til forskellige fagfolk alt fra pædagogfaglige ledere, erfarne pædagoger, nyuddannede pædagoger, pædagogstuderende, men også forskere og politikere med særlig fokus på børn og unge.
Vores drøm er, at vi i løbet af november deler de svar, vi får ind, på vores hjemmeside og på Facebook for på den måde sammen at få gang i en faglig debat om legen.
Legen er dybt kontaktskabende, og vi ved, at den legekompetente pædagog tilbyder de bedste udviklingsmuligheder for børn. Det er i legen, barnet får vigtig læring og erfaring, og de har brug for at kunne lykkes på egen hånd i legen. Derfor vil spørgsmålet være
Hvad kan du, fra hvor du står, gøre for at fremme legen i dagtilbud og i skolen?
Vi håber, at svarene er med til at sætte gang i dialogen og debatten om leg, så vi alle kan være med til at sætte fokus på legen i vores pædagogiske praksis.
Det svarer de
Hvem har vi spurgt:
Kasper Hvoldal Keinicke
Pædagog i Humlebien i Svendborg
Jeg kan ikke lade være med at lege med børnene, dels fordi jeg selv nyder at fortabe mig i legen, men også fordi jeg ved, at jeg skaber rum for, at børnene kan øve sig, gøre erfaringer og lære i leg, hvor lysten driver værket, og tiden kommer til at stå stille.
Nogle gange står jeg for strukturerede lege, andre gange kobler jeg mig på børnenes leg og indimellem er jeg bare observant, fordi jeg ved, at der ligger mange gratis informationer i forhold til, hvad der rører sig i børnegruppen, som jeg kan bruge i mit pædagogiske arbejde.
Selvom en betydelig del af min pædagogiske dagligdag bærer præg af en stor grad af struktur, kontinuitet og forudsigelighed, så opsøger jeg benhårdt det glædesfyldte samvær med børnene.
Jeg tænker, at en stor del af et levende legemiljø handler om at slippe sin kaosangst og kontrol, turde slippe tøjlerne, slippe sit indre legebarn løs og lave noget fis og ballade – og ikke mindst lade sig smitte af hinandens måde, at kunne bevæge sig i børnehøjde og være sammen med børnene.
Når man skal fremme legen i sin daginstitution, så hjælper det også at have en snert af magi over sig – og det behøves ikke at være mere, end at man har en hat, som der kommer røg op af.
Mads Thomsen
Byrådsmedlem i Odense Kommune
I mit politiske virke i Odense Børn- og Ungeudvalg har jeg det som en mærkesag, at vores dagtilbud ikke udelukkende skal være målstyret af en logik, hvor børnene ses
som ”tomme beholdere, der skal fyldes op” og klargøres til voksenlivet.
Det er dermed vigtigt for mig, at der er plads og rammer til, at børn får mulighed for at lege; ikke nødvendigvis for at lære noget bestemt, bare for at lege og have det godt i legen og fantasien.
Så i mit politiske arbejde bestræber jeg mig meget på at lave tiltag, som fremmer børns leg til trivsel. Det kræver også, at vi har en høj grad af faglighed i vores dagtilbud, som også er en af mine mærkesager, hvor jeg har et ønske og ambition om, at vi skal have ansat endnu flere pædagoger – og tilbyde flere pædagogmedhjælper merituddannelse - i vores dagtilbud, end hvad der pt. er tilfældet.