Til kandidaterne ved kommunalvalget

Januar 2025
Kære politikere
BUPL Århus ønsker jer god valgkamp i år.
Borgerne i Aarhus har brug for, at I viser vilje til at prioritere børne- og ungeområdet for at øge trivslen. Det er nu, der er brug for en investering i alle institutionstyper på 0-18 års området, hvis vi skal ændre udviklingen i en positiv retning. Pædagoger har, i kraft af deres uddannelse, en kernekompetence i at arbejde med trivsel, relationer og udvikling og er derfor en helt central faglighed i arbejdet med børn og unges mistrivsel.
Vi mener at følgende kan gøre forskellen:
-at du vil prioritere de aarhusianske børn og unge ved at afsætte flere midler til fritidspædagogikken.
-at du vil prioritere, at minimumsnormeringerne slår igennem på institutionsniveau i vuggestuerne.
-at du vil arbejde for at børn og unge i mistrivsel eller med behov for specialpædagogisk støtte kan få den
fagkompetente hjælp der er nødvendig for at imødekomme deres behov.
-at du vil arbejde for at prioritere en udvikling, der sikrer bedre rammer for den pædagogiske faglighed for
bedre at understøtte børn og unges trivsel.
KVALITET I DET FRITIDSPÆDAGOGISKE ARBEJDE
Aarhus Byråd har tidligere besluttet en fritidspædagogisk vision (Fælles fritidspædagogisk vision for alle børn og unge), som bl.a. lyder: Fritidspædagogiske tilbud af høj kvalitet har stor betydning for det gode børne- og ungeliv, for her formes hele mennesker, der både kan lære og være – og både bliver til nogen og til noget.
Med det i tankerne, vil vi foreslå følgende prioriteringer for fritidstilbuddene i Aarhus Kommune:
Flere pædagoger
Børnene og de unge skal ses, opleve nærvær og have mangfoldige udviklingsbaner. Når I prioriterer ressourcer
til flere pædagoger, skabes der bedre muligheder for at sætte deres pædagogiske viden og faglighed i spil for at
sikre børnene og de unge de rette personlige, sociale og kreative udviklingsbaner.
Som det er nu, sker det alt for ofte, at en pædagog står alene med en meget stor børnegruppe.
Tilstrækkeligt antal pædagoger og professionel pædagogisk faglighed er fundament for at børn og unge udvikles og trives.
Fysiske rammer
Det fysiske miljø er afgørende for det fritidspædagogiske arbejde - det skal være inspirerende og indbyde til forskellige aktiviteter. Vores opfordring er derfor, at I markere jer som garanter for attraktive fysiske rammer for fritidspædagogikken i klub og SFO.
Når de fritidspædagogiske tilbud skal have høj kvalitet, skal I ønske at prioritere de ressourcer der skal til.
MINIMUMSNORMERINGER I DAGTILBUD
For at komme et skridt videre med minimumsnormeringerne, som mange stadig ikke oplever i hverdagen, anbefaler vi, at i står bag at indføre minimumsnormeringer på institutionsniveau. Start fx i vuggestuerne. Små børn skal have opfyldt de basale behov for at blive set og hørt, og der skal i højere grad være tid til omsorg og nærvær.
BØRN OG UNGE MED SÆRLIGE BEHOV
Det er en stor udfordring er, at mange børn og unge mistrives. Som pædagoger ved vi, at mistrivsel ikke starter i skolen men længe før. Derfor er der behov for at sætte midler af til tidlig indsats, tidligt i barnets liv, og/eller hurtigt i forhold til en opdaget udfordring. Det må ikke være sådan. at økonomi spænder ben for et barns behov for hjælp.
BØRN, UNGE OG PÆDAGOGERS VILKÅR GÅR HÅND I HÅND
For at børnene og de unge udvikler sig fagligt og socialt er der behov for at pædagogerne har mulighed for at lykkes fagligt. Det kan de, når de er mange nok og har tid til opgaven, herunder tid til forberedelse, faglig refleksion og evaluering. Det fordrer også, at der er tid til pædagogfaglig ledelse. Derfor skal der afsættes penge til flere pædagoger, frigøres tid til ledelse og fortsat arbejdes på, at der bliver uddannet flere. Det giver øget fagligt engagement, når rammerne for at levere god pædagogik er til stede!
Med venlig hilsen
BUPL Århus