Læserbrev fra pædagoger og forældre: Trivsel forebygger mistrivsel

For et par måneder siden blev en national undersøgelse af kvaliteten i dagtilbud for 3-5-årige børn offentliggjort. For to år siden udkom en lignende undersøgelse af kvaliteten i vuggestuerne.
Begge undersøgelser viser det, forældre og pædagoger allerede ved: Der mangler tid og faglighed – tid til at se og tage sig af hvert enkelt barn og føre dem trygt ind i børnefællesskaberne, og faglighed, fordi personalet, i kun 51 % af tilfældene, er uddannede pædagoger (Aarhus, 2023).
I én ud af 10 børnehaver, i kvalitetsundersøgelsen for de 3-5-årige, vurderes kvaliteten af det pædagogiske læringsmiljø til at være ’god’.
6 ud af 10 vurderes til at have tilstrækkelig kvalitet, og 3 ud af 10 stuer i børnehaverne vurderes til at have utilstrækkelig kvalitet – hvilket betyder, at børnenes trivsel, læring og udvikling ikke understøttes.
Det er skræmmende læsning – og mindst lige så skræmmende er det, at nogenlunde de samme resultater blev præsenteret for to år siden, uden at det har ført til forandring.
Danmark burde være det bedste land at være barn i. Tænk, at vi – som et af verdens rigeste samfund – ikke prioriterer en tilfredsstillende kvalitet i vores daginstitutioner. Politikerne burde have tårnhøje ambitioner for børns trivsel og udvikling.
Det er i dagtilbuddene, at det tidlige børneliv leves. Det er her, det pædagogiske personale dagligt ser og støtter børn – og det er her, vi har en enestående mulighed for at opdage begyndende mistrivsel hos barnet og sætte ind med den rigtige og rettidige støtte. Hvis dagtilbuddene skal leve op til at gøre en forskel for alle børn, er det helt nødvendigt, at der er pædagoger nok til at skabe gode og inkluderende børnemiljøer, så det enkelte barn trygt kan sendes fra dagtilbuddet og videre ud i livet.
God kvalitet i daginstitutionerne handler ikke kun om nutidens tryghed, men også om at skabe fundamentet til, at børnene kan mestre livet, både hvad angår skolegang, fritidsliv og sociale fællesskaber. – det er en investering i børns skolegang, livsmod og fremtidige trivsel.
Pædagogerne har den faglige indsigt og viden, der skal til, men uanset hvor dygtige de er, har de ikke en chance, når de er alene på stuen med 13-22 børn – eller er ene pædagog på tværs af to stuer. Det bliver børnene, der betaler prisen.
Det er politikerne, på landsplan og i kommunerne, der har ansvaret for at prioritere rammerne, der muliggør, at pædagoger og pædagogfaglige ledere kan levere god kvalitet i vuggestuer og børnehaver.
Nogle politikere har fået øje på, at området skal opprioriteres, men det kræver, at både det siddende og kommende byråd sætter økonomi af til området, så udviklingen kan vendes.
Danmark har råd til at gøre det bedre. Aarhus har råd til at gøre det bedre – helt ude på institutionsniveau.
Der skal som minimum være en minimumsnormering, som børn, forældre og pædagoger kan mærke i hverdagen. Andelen af pædagoguddannede skal være langt højere end 51 %, og de pædagogfaglige ledere skal have tid til faglig ledelse af pædagogikken – ikke kun til administrative og driftsmæssige opgaver.
Vi har læst undersøgelser nok. Vi har været på gaden. Vi har skrevet utallige opråb.
Børnene skal have en bedre hverdag – og det skal være nu.
Bragt i Stiften 19. august 2025
Debatindlæg: Trivsel forebygger mistrivsel | stiften.dk