Høringssvar: Modeller for ledelsesstruktur i Ung i Aarhus

Høringssvar fra BUPL Århus og BUPL Århus Lokale Lederforening til modeller for ledelsesstruktur i Ung i Aarhus
Dokument_pen

Besparelse med konsekvenser for kvalitet og arbejdsmiljø
BUPL Århus og BUPL Århus Lokale Lederforening er uforstående overfor byrådets beslutning om et så omfattende sparemål på 12 mio. på ledelse i Ung i Århus og har efterfølgende læst høringsmaterialet for udmøntningen af denne beslutning med denne opmærksomhed.
En besparelse i den størrelsesorden vil uomtvisteligt få konsekvenser og forringe mulighederne for at give et kvalitativt tilbud til børn og unge i Aarhus Kommune. Det vil få mærkbar betydning for udfoldelsen af den fritidspædagogiske vision på tværs af Ung i Aarhus og konkret i de enkelte klubber.
Derfor er det BUPL Århus og Lederforeningens opfattelse, at ingen af de tre modeller fra høringsmaterialet er tilstrækkelige ift. den komplekse opgave, ledere og medarbejdere i Ung i Aarhus varetager og koordinerer dagligt og det forventes, at de fremover skal løfte. Dertil er det samlede sparemål for stort.

Der er ud over ovenstående bekymringer stor risiko for, at såvel ledere og medarbejderne i Ung i Aarhus vil opleve organisationen som værende mindre attraktiv som arbejdsplads i fremtiden. Dernæst ser BUPL Århus og BUPL Århus Lokale Lederforening med bekymring på arbejdsmiljøet i en organisation som igennem en årrække har været i en fortløbende proces ift. uvished og mange omorganiseringer.  Denne omorganisering vil meget sandsynligt få organisationen til at tabe tempo og i værste fald viden ift. en mindre attraktiv organisation.
Med disse overordnede kommentarer til besparelsens konsekvenser for arbejdsmiljøet og for or-ganisationens agilitet og robusthed, vil vi beskrive BUPL Århus og Lederforeningens betragtninger ift. de tre modeller overordnet.

Svækket ledelseskraft
BUPL Århus og BUPL Århus Lokale Lederforening konstaterer, at ingen af de 3 modeller i hørings-materialet skaber den nødvendige tyngde igennem ledelseslagene til at kunne understøtte de tværgående, matrikelløse og bydækkende koordineringsopgaver. Konsekvenserne af besparelsens omfang rejser tvivl ved, om der fremadrettet vil være den tilstrækkelige ledelseskraft/tyngde til stede samlet set, til at sikre løsning af de overordnede strategiske opgaver internt i UiAA og ud i Børn og Unge i forhold til et ligeværdigt samspil med de øvrige områder i Børn og Unge. En svæk-kelse samlet set, af strategisk ledelse og samarbejde på tværs, vil også være en svækkelse af den samlede pædagogiske indsats overfor børn og unge på området.

Pædagogfaglig ledelse tæt på praksis
Det er positivt at der i 2 af de 3 modeller er forsøgt at placere de ledelsesressourcer, der er tilbage i organisationen, decentralt. Det understøtter det behov for pædagogfaglig ledelse tæt på opgaven og medarbejderne, som vi længe har efterlyst. Pædagogfaglige ledere tæt på praksis er en nødvendighed og mindsker risikoen for uformel ledelse, og at ledelsesopgaver siver ned til pædagogerne.
Vi konstaterer dog også at en pædagogisk leder pr. skoledistrikt ikke opfylder behovet for ledelse på alle matrikler og henstiller derfor til, at man udregner antallet af ledere ud fra det faktiske antal af matrikler og ikke skoledistrikter. Jævnfør høringssvar fra LMU Ung i Aarhus Øst og konkrete eksempler fra Skoledistrikt Møllevang og Ellehøj. Ligesom det kan være nødvendigt at tage højde for, at nogle områder kræver mere ledelsestyngde lokalt end andre. Det vil desuden være nødvendigt at italesætte de pædagogiske ledere som ledere på fuld tid, da al erfaring tilsiger, at ledere er ledere i hele deres arbejdstid.

Det matrikelløse arbejde
Fritidscenterlederne har i dag en hel central opgave i løsningen og koordinering af det arbejde, der er nødvendigt i spændet mellem civilsamfund og andre organisationer/instanser eks. Politi, SSP, fællesråd og andre.  Det er uvist i modellerne, hvor denne store opgave skal placeres. Forventer man den lagt alene i de pædagogiske lederes opgaveportefølje, vil det fjerne dem fra at være den helt nødvendige ledelse på matriklen. Ingen af modellerne giver svar på denne problemstilling.

Model 1 med ændringsforslag
Med ovenstående kommentarer in mente vil vi pege på model 1 med væsentlige ændringer, der tager højde for den store faglige viden om understøttelse af de tværgående, matrikelløse og bydækkende koordineringsindsatser, som i dag varetages af fritidscenterlederne.
Vi vil anbefale:
•    At man kigger på antallet/fordelingen af pædagogiske ledere i forhold til opgaver og konkrete matrikler, og ikke kun i forhold til skoledistrikter
•    At man erstatter 4 vice FU ledere med fritidsledere og udvider med 2, så der i alt er 6 fritidsledere. Dette understøtter både et rimeligt ledelsesspænd til de pædagogiske ledere og tyngde til også at kunne varetage tværgående opgaver og samarbejder.

En kommende organisering vil derfor se således ud:
1 FU leder
2 Vice FU ledere (til Ungdomsskolen) og 6 fritidsledere
46 pædagogiske ledere (eller flere)

Denne organisering vil bedre kunne give Ung i Aarhus den nødvendige agilitet ift. de mange facet-terede opgaver som løses. Konkret vil de 6 ledere, på fritidscenterlederniveau, kunne koordinere flere af de matrikelløse og tværgående opgaver; såsom ved tryghedsskabende initiativer og samarbejde, kriminalitetsforebyggende samarbejde med boligforeninger, og aktiviteter i forlængelse af borgerhenvendelser/møder og klager. Den matrikelløse koordinering understøtter sammenhængs-kraften i lokalområdet.

Det boligsociale område og udsatte børn og unge
BUPL Århus og BUPL Århus Lokale Lederforening har derfor også en særlig opmærksomhed for klubberne i de udsatte boligsociale områder, som ingen af de tre modeller ordentligt håndterer. Modellerne bliver streger på et stykke papir, der ikke tager højde for de forskelligartede opgaver, der er på tværs af byen. Derfor har vi en dyb bekymring for klubberne i de mest udsatte områder af Aarhus Kommune. Det er helt nødvendigt at tage højde for, at områder af byen kalder på mere ledelseskraft for at kunne løse opgaven. Hvis ikke, er der fare for, at Børn og Unge og Aarhus kommune mister grebet om børnene og de unge og de positive fællesskaber, som klubberne tilbyder.
Der må i en tid hvor opmærksomheden, for børn og unges mentale sundhed og trivsel er stigende, være en særlig opmærksomhed på denne gruppe.

Afrunding
BUPL Århus og BUPL Århus Lokale Lederforening henstiller til, at hvis den fritidspædagogiske vision skal overleve og få indflydelse på børne- og ungelivet i Aarhus Kommunes fritidstilbud, så er den nødt til at blive understøttet og implementereret af ledere og medarbejdere, som har en robust organisation og et godt arbejdsmiljø. Derfor opfordrer vi også til at inddrage ledere og medarbejdere i den kommende forandring.
BUPL Århus og Lederforeningen stiller sig til rådighed i en kommende proces, hvor Ung i Aarhus skal implementere den nye ledelsesstruktur.

Med venlig hilsen

Formand for BUPL Århus Marianne Gilbert Nielsen og Formand for BUPL Århus Lokale Lederforening Ulf Groth Berntsen