Børn og uges udfordringer sættes ikke på hold, når klokken ringer ud
Et flertal i Aarhus Byråd har forud for budgetforhandlingerne i kommunen tiltrådt en redningsplan for skolerne i Aarhus. I magistratens indstilling til budgettet for 2025-2028 der blev offentliggjort den 27. august er der således på forhånd afsat penge til folkeskolen. Det er helt tiltrængt, når man kikker på de stigende udgifter til specialklasser. Det store problem er at indstillingen efterlader en regning til de øvrige områder på Børn og Unge området på 100 millioner. Altså en kæmpe besparelse på de samme børn, så snart de ikke er i undervisningen.
BUPL Århus ønsker at gøre byrådspolitikerne opmærksomme på den væsentlige og forebyggende opgave, der løftes i SFO´er og klubber i Aarhus Kommune. Den fritidspædagogiske opgave i SFO´erne og klubberne, hvor pædagogerne understøtter børnenes faglige og personlige udvikling, er en del af den samlede opgave med at forebygge behovet for specialindsatser overfor børn og unge. Det er helt forkert kun at se disse børn i en isoleret undervisningsopgave. Skal trivslen for disse børn øges skal det ses i et 0-18 års perspektiv og undervisning og fritid skal betragtes som områder der komplementerer hinanden.
Appellen fra pædagogerne og BUPL Århus er klar. Ønsker byrådet at styrke børn og unges trivsel er det ikke nok alene af fokusere og sætte ind i undervisningstiden, det kræver også en investering i kommunens mange fritidstilbud. Og at pålægge fritidsområdet en yderligere besparelse vil være fatalt.
Det er de samme børn og unges udvikling, der er i spil, uanset om vi taler undervisningstid eller fritidstilbuddene. Børn og unges trivsel skal ses i sammenhæng og det løftes i et samarbejde mellem lærere og pædagoger. Derudover gør lærerne en indsats i undervisningstiden. Ligeledes gør pædagogerne en indsats i fritiden, en indsats der rækker langt ind i erhvervs- og foreningslivet samt ind i samarbejdet med hjemmet.
Pædagogernes faglige kompetencer og viden er en del af pakken og det, der er brug for mere af, for at forebygge mistrivsel, skolevægring og social eksklusion.
Både pga. de ændrede økonomiske forudsætninger, men i høj grad også fordi pædagogerne i Aarhus Kommunes fritidstilbud løfter en trivsels- og undervisningsfremmende opgave, så bør Aarhus Kommunes fritidstilbud prioriteres som en del af løsningen og dermed ikke være medfinansierende på skolernes økonomiske problemer.
Bragt i Stiften 9. september 2024