Lederportræt: ”Jeg har altid vidst at jeg gerne ville noget med mennesker og gerne noget med børn – så det måtte blive pædagog.”

Vi har mødt Sidsel Holst Jensen til snak om, hvorfor hun i sin tid blev leder, hvad der motiverer hende i sit lederskab, den røde tråd og hvad hun vil anbefale til kommende pædagogfaglige ledere. Læs portrættet af Sidsel her.
Sidsel Holst Jensen - Leder
  • Navn: Sidsel Holst Jensen
  • Alder: 55 år
  • Arbejdsplads: Ådalen som er en del af Børnehusene-Kokkedal
  • Uddannet pædagog i 1993 fra Hillerød Pædagogseminarie

 

Hvorfor valgte du at blive leder?

Efter at have været uddannet pædagog 10-12 år vidste jeg, at jeg gerne ville gå fra at være pædagog til leder. Jeg oplevede ofte på personalemøder, at det var mig, der skulle sige noget, hvis mine kollegaer og jeg havde noget at bringe op til vores leder. Det var mig, der havde stemmen, og jeg kunne formulere det, som skulle siges med brug af både teorier og erfaringer fra praksis. Og så har jeg også altid været optaget af at sætte den pædagogfaglige barre højt og tænkte, at jeg som leder både kunne påvirke, inspirere og motivere denne.

Jeg startede med at blive souschef og efterfølgende leder – og det var megafedt at få pladsen til at gå foran, skabe udvikling, og lave gode indflyvninger til inspiration og motivation på personalemøder og få mine medarbejdere med. Og så er jeg i øvrigt vild med kontakten og samarbejdet med både børn, forældre og mine kollegaer. 

Hvad motiverede dig til at blive leder? 

Jeg ville gerne være den, som gik foran, jeg ville gerne implementere nye tiltag, skabe bevægelser og udvikling. Og så var og er jeg enormt optaget af at skabe gode børnemiljøer! Jeg tænker meget over, hvilke tilbud vi kan skabe til vores børn, uagtet de vilkår vi nu engang har. Og hvordan vi med små greb i vores tilgang og pædagogik kan gøre en kæmpe forskel for børn. Derudover kan jeg godt lide at tage ny forskning og teorier og oversætte den til os i vores pædagogiske praksis.

Da jeg startede som leder stod det klart, at jeg er ret god til at drikke kaffe. Jeg startede med at drikke kaffe med alle mine medarbejdere for at skabe gode relationer. Det er super vigtigt for mig, at mine medarbejdere oplever, og har en følelse af, at ledelse er okay, at ledelse er rar og nærværende. Jeg vil gerne have, at vi kan være trygge sammen og de skal vide, at jeg ikke kommer for at skælde ud eller påpege noget, der er galt. Tværtimod.

Hvad er den røde tråd i dit lederskab?

Der er flere ting i min røde tråd, men først og fremmest har jeg haft humor med hele vejen. Jeg bruger humor i det daglige, jeg fortæller sjove historier om mit virke som pædagog, og jeg tager ikke mig selv så selvhøjtidelig – jeg begår jo også fejl. Det vigtigste for mig er, at vi kan snakke om det og reflektere med hinanden. 

Derudover prioriterer jeg at vælge ud, hvad vi skal nå at lave. Vi skal jo nå en masse ting, men vi kan ikke gøre det hele på en gang. Skal vi lave fem ting, vælger jeg to af dem ud, og så tager vi de andre tre ting på et andet tidspunkt. Den sortering tør jeg at lave og står gerne på mål for den – vi kan ikke nå det hele på en gang, og jeg vil gerne beskytte mine medarbejdere. Fagligheden skal være hovedfokus for de ting vi sætter i søen. Fagligheden er vigtig, og Ådalen er en pædagogisk arbejdsplads, og det er jo det, som definerer os. Det er refleksionerne omkring pædagogikken, som er vores omdrejningspunkt. Det har jeg, og vi i Ådalen arbejdet rigtig meget med, det er dét, vi kan som pædagoger – og det er en ret svær og kompleks opgave.

At drøfte og diskutere pædagogik er noget af det, som driver mig i dag, og som også vil komme til at drive mig fremadrettet. Fordi det giver os grundlaget for, at vi kan få skabt de bedste lærings – og trivsels muligheder for børnene. 

Hvad optager dig særligt i dit lederskab lige nu?

Faglighed, faglighed, faglighed. Her hos os får man ikke stramme tidsplaner eller 100% fastlagte rutiner. Her spiser vi gerne morgenfrugt i en time, hvis det er det, der er stemning for. Stemning er vigtig, vi behøver ikke have så travlt, og i Ådalen må pædagogerne på stuen også gerne tale med både hinanden og børnene på samme tid. Børn trives og motiveres af nærvær, stemning, smil og glæde. Og dette gælder jo også når det er mellem kolleger. Så jeg er meget optaget af, hvad der giver god trivsel i Ådalen. Jeg har et ønske om, at børnene skal være i et miljø, hvor de ser de voksne grine og tale med hinanden. Vi taler tit om, at vi opererer med to ben. Et driftsben og et pædagogikben. Begge bliver nødt til at være her – og ni ud af ti gange er vi i pædagogikbenet og derfor roder her lidt en gang i mellem. 

Hvad vil du anbefale kommende ledere?

Husk at passe på dig selv. Det her job standser aldrig – så det er vigtigt at stoppe op og tænke. Som ny leder tog jeg min mand med hen i institutionen hver weekend og ordnede. Vi gjorde rent, borede hylder op og alt muligt. Det skal man jo ikke, men jeg tror det handler om, at man som leder gerne vil være stolt af sin institution, man vil gerne have, at ens medarbejdere kan lide at komme på arbejde og at børnene har de rette rammer omkring sig.

Man skal øve sig fra starten i at passe lidt på sig selv og få skabt den rette balance. Stil dig selv spørgsmålene: Hvordan passer jeg på mig selv? Hvornår er det vigtigst at jeg er her? Hvornår er den vigtigste opgave? Og hvor ligger jeg de 37 timer bedst?

Jeg får løbende sparring af min leder – og det er super givende at få input og sparring gennem hele sin tid som leder. Det kan nogle gange være lidt ensomt som leder, så det er en god idé at bruge det ledelsesteam, man er en del af til sparring og idéudveksling. Der er jo ikke nogen, der kan alting selv. 

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.