Fredensborg: "Inden længe skal I træffe vigtige beslutninger på budgetseminaret d. 23.8,24 som påvirker borgerne i Fredensborg kommune. "

I forbindelse med kommunernes budgetlægning, har BUPL Nordsjælland afgivet høringssvar. Læs med videre.

 

Kære Kommunalbestyrelse i Fredensborg Kommune 

Inden længe skal I træffe vigtige beslutninger på budgetseminaret d. 23.8,24 som påvirker borgerne i Fredensborg kommune. 

BUPL ønsker i denne forbindelse at kommentere udvalgte forslag i råderumskataloget samt generelle betragtninger i forhold til børne og ungeområdet. 

6.6 Nedlæggelse af ungdomsklubtilbud i alle bysamfund, alternativt samling af klubtilbud i Alexandra House

I ”Den sammenhængende børne- og ungepolitik” vedtaget af kommunalbestyrelsen har I store [1]ambitioner om blandt andet at ”fremme det gode børne- og ungdomsliv med glæde, leg og venskaber og sikre trygge overgange, hvor ingen bliver tabt”.[2]

I BUPL’s forståelse er forslaget om at nedlægge UngFredensborgs klubaktiviteter i direkte modstrid med kommunens egen børne- og ungepolitik. 

BUPL minder om at ”Klubber styrker unges fællesskaber og udvikler en positiv ungdomskultur. Her er pædagoger blandt andet sparringspartnere for de unges tanker, drømme og problemer. (Mørch m.fl., 1995)”, 

”Klubben møder også den unge i en anden kontekst. Derfor kan den unge få relationer til klubbens medarbejdere, som ikke tager udgangspunkt i den unges tidligere oplevelser, nederlag, manglende færdigheder osv. (Rambøll, 2003).[3]

Hvis forslaget vedtages frygter BUPL at de unge i stedet vil søge mod andre fællesskaber. Særligt i Kokkedal og Nivå er frygten for, at de unge møder radikaliserede og ekstremistiske miljøer, høj. 

For at sikre byrådets ambitioner med at styrke trivslen burde man i stedet investere i endnu bedre klubtilbud med midler til en høj faglighed.

Forslag 6.8, 6.11, 6.12 samt 6.13 er alle forslag som omhandler SFO området. 

I BUPL’s forståelse er SFO området i Fredensborg kommune i forvejen underfinansieret hvad angår tidlig SFO. Når børnehavebarnet møder SFO’en 1. maj er budgettildelingen i opstartsperioden allerede væsentligt nedsat. 

I april måned hvor barnet fortsat går i børnehave udløser det i ressourcetildeling ca. 11.000 kroner. I maj gives der, til barnets møde med nye omgivelser og med nye voksne, ca. 4.500 kroner pr barn! 
I BUPL’s forståelse kan denne mindre tildeling være medvirkende til en begyndende mistrivsel blandt børn og unge. 

Hvis Fredensborg ønsker at leve op til den ”Sammenhængende Børne- og Ungepolitik” er det nødvendigt at have fritidstilbud med en vis kvalitet. Derfor er yderligere besparelser på SFO-området ikke en mulighed efter BUPL’s opfattelse.

I forhold til takststigninger endte det der hvor BUPL frygtede, nemlig at der skrues op, hver gang kommunen skal finde penge. BUPL er bekymret for at en takststigning vil ramme de børn som har størst gevinst af kvaliteten af pædagogiske fritidstilbud, da det oftest er der hvor forældrene har færrest midler til at prioritere et fritidstilbud, der bliver ved med at stige. 

Forslag 8.3, 8.4, 8,5, 8.6 er alle forslag som er beskrevet som havende negativ påvirkning af minimumsnormeringer. 

Fredensborg kommune er kun lige i mål med at leve op til minimumsnormeringerne i kommunens dagtilbud jf. Danmarks Statistik opgørelsesmetode.

På ”rød stue” betyder det, jf. omsættertabellen, at der i 1,4 time om dagen er 3 voksne. Så i BUPL’s forståelse er kommunen langt fra ”kvalitetsnormeringer”.

Yderligere besparelser på dagtilbudsområdet vil derfor have en helt konkret indflydelse på den kvalitet børn og forældre vil opleve i hverdagen. Og vil gøre det yderligere vanskeligt at fastholde og rekruttere nye medarbejdere til kommunens dagtilbud. 

Forslaget om en yderligere lukkeuge på dagtilbud, vil virke normeringsforringende og er i virkeligheden en rammebesparelse. En lukkeuge har yderligere den konsekvens at medarbejdere begrænses i mulighederne for at planlægge ferie ud fra egne ønsker. Hvis Fredensborg kommune ønsker at tiltrække de bedste medarbejdere og være en attraktiv jobkommune, er forslaget en dårlig ide. 

Fasthold ambitionerne om at forbedre pædagogandelen, arbejd konstruktivt med ”Omsættertabellen” med henblik på at opnå ”kvalitetsnormeringer” samt arbejd for finansieret forberedelsestid til pædagoger i dagtilbud.

BUPL anerkender at der er kommet andre budgetmæssige forudsætninger bl.a. et ændret indtægtsgrundlag, men må samtidig insistere på at der skal investeres i børnene og de unge af hensyn til deres udvikling og for at forebygge mistrivsel. 

Kommunen er med den vedtagne 2030 plan og samarbejdet med ”Børns Vilkår” godt på vej i forhold til at modvirke mistrivsel. Planen bør i BUPL’s forståelse følges op med de nødvendige investeringer. 

BUPL ønsker jer med disse kommentarer et godt budgetseminar. 

Vi står naturligvis til rådighed for uddybelse af ovenstående på mail og telefon. 

 

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.