DEBAT: Åbent brev til lokalpolitikere – Hver klasse bør have en pædagog

TR-gruppen i Hørsholm Kommune har sendt et åben brev afsted til politikerne. De opfordrer til godt samarbejde om fordelingen af kommunens ressourcer.

Kære Kommunalpolitiker i Hørsholm

Vi er en engageret TR-gruppe for pædagogerne i Hørsholm. Nu er der igen budgetforhandlinger, og vi ved godt, at prioriteringen af ressourcerne kan være svær, men husk børnene.

Vi kender det – hver dag forsøger vi i daginstitution, SFO og skole at tilrettelægge dagens arbejde, så børnene får mest nærvær, omsorg og læring ud af de ressourcer, vi har til rådighed. Ja, det er vanskeligt at fordele ressourcer.

Lad os sammen kigge på fordelingen af ressourcer – til gavn for vores børn?

Uanset, hvor man er pædagog, er tid til faglighed nøglen i vores arbejde. Pædagogerne i SFO’en og skolen er heldige, de har nemlig forberedelsestid. Det er der også brug for, da man som skolepædagog i Hørsholm skal rumme hele årgangen.

Både vi, og I, er optaget af at gøre det bedste for vores børn. Derfor foreslår vi, at der bliver investeret i en pædagog pr. klasse. Det er en investering i mere trivsel. Vil I være med?

Pædagogerne i dagtilbud burde også have forberedelsestid. Det ville gøre det mere attraktivt at arbejde i dagtilbud i Hørsholm Kommune – et område som i dag er svært at rekruttere til. Desuden vil det øge både kvalitet og arbejdsglæden.

I Hørsholm Kommune er pædagogerne fælles om de store børnehavebørn og de mindste i skolen. Ressourcerne til at tage imod de nye børn i skolen er desværre endt som en spareøvelse, hvor ressourcerne fra børnehaven ikke følger med over i skolen. Med et pædagogfagligt blik giver det en barsk start i skolen, en start som mange børn ellers glæder sig til.

Hvordan ser virkeligheden ud? Et eksempel: 40 børn og 3 voksne, hvoraf den ene voksen går mellem kl. 13-14 for at varetage sine almindelige opgaver i klubben. Det er barsk, når som barn skal indtage nye fysiske rum, lære nye voksne og nye venner at kende.

Vi må ærligt sige, at det ikke er lykkes at prioritere rigtigt her, hverken for os eller for jer. Vi ønsker: ressourcerne skal følge med over i skolen. Så mini’ernes nye liv giver mulighed for tryghed, nærvær og læring.

 

Debatindlægger blev bragt 25. august. Læs det online her.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.