Inspirerende leg

I maj inviterede deltagere i projektet Forum for leg – et samarbejde mellem BUPL Fyn og UCL - alle pædagoger og pædagogiske ledere til Legefestival. Søren Andersen var med og opfordrede sine kollegaer til at deltage for at have et fælles sprog om leg.
Søren Andersen

Legefestivalen bød på en hel uge med workshops, webinar og fyraftensarrangement omkring leg og legende tilgange fra praksis til praksis. 6 pædagoger og 2 pædagogstuderende har sammen udviklet Legefestivalen og Legeskatten, hvor de formidler viden og motivation om leg til andre pædagoger.

En af dem, der tilmeldte sig nogle af arrangementerne under Legefestivalen er pædagog i Hjemly Skov- og Idrætsbørnehave i Hillerslev, Søren Andersen. For ham har leg og teorien omkring leg altid været et fokus. Derfor tilmeldte han sig workshoppen ”Hvordan skaber vi en rig legekultur”- et arrangement med to af deltagerne i Forum for leg, ressourcepædagog i Svendborg Kommune, Nina Hougaard og pædagog i Seden Børnehus, Line Uhrenholt Kürstein, som oplægsholdere

På workshoppen præsenterede de redskaberne Legehjulet, Legeguides og dialogkort om leg. Og det blev Søren så begejstret for, at han synes kollegaerne skulle have samme oplevelse:

”Jeg var helt solgt! Jeg synes virkelig, det var nogle gode tanker og ideer de to pædagoger havde haft, og det var så ligetil og nemt at inkorporere i vores hverdag. Jeg havde hele tiden vidst, at jeg skulle se ”Den kontrære legekraft”, men det blev bare endnu mere forstærket her. Da jeg kom på arbejde dagen efter, at jeg havde set ”Hvordan skaber vi en rig legekultur” i Svendborg, sagde jeg til mine kollegaer, at de simpelthen SKULLE se det selv (i Odense), samt at jeg var helt vildt hooked på at se ”Den kontrære legekraft”.

Fælles sprog om leg
Det lykkes for Søren at få en kollega med til fyraftensmødet ”Den kontrære legekraft.” Her blev kollegaen så inspireret og tog en tredje kollega til ”Hvordan skaber vi en rig legekultur” i Odense. Og netop at være flere kollegaer sammen gør noget for arbejdsmiljøet og måden, de bruger den nye viden i egen praksis efterfølgende.

”Det gør helt sikkert at man får taget af sted når man har en at følges med. Det er samtidig superfedt, at man har en at spare og diskutere med. Fordi min kollega tog med til ”Den kontrære legekraft” og senere ”Hvordan skaber vi en rig legekultur,” så kunne vi diskutere denne teori og hvordan den kunne implementeres i praksis, samt vi fik et fælles sprog om emnet, da vi havde lært forskellige begreber i løbet af oplæggende. Det gjorde det også nemmere at introducere resten af børnehavens personale til materialet, når man var flere til at præsentere det og sætte ord på det,” siger Søren.

De nye vinkler på leg, legepraksis og legekultur fra begge oplæg under legefestivalen er blevet implementeret i Hjemly Skov- og Idrætsbørnehave. Det er også med til at styrke fagligheden.

”Jeg synes virkelig, det er vigtigt, at vi som pædagoger bliver ved med at udvikle vores faglighed og teoretiske viden, sådan så vi ikke kun ender med at udvikle praktiske kundskaber (”hurtig-skift-af-ble” fx). Det gælder om at have fingeren på pulsen, for der er hele tiden ny viden, og jeg tror, at hvis man bare er lidt opmærksom, så er der masser af muligheder for at blive klogere både igennem litteratur, podcast, artikler og foredrag. Derfor er det bare så
vigtigt, at vi som faggruppe og kollegaer tager hinanden i hånden og deltager i sådanne oplæg som dem, vi deltog i.”

Hold øje med Forum for leg, når de i 2024 igen er med til at sætte spot på legen og pædagogfagligheden. 

Læs mere om baggrunden for Forum for leg her.

 



 

 

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.