”Få en forsker” styrker sammenhold og arbejdsglæde
For medarbejderne i børnehaven Fuglekilden i Verninge var ”Få en forsker” en gylden mulighed for at styrke deres arbejde med leg og forbedre og berige deres praksis. Med forskeren Christina Haandbæk Schmidt og hendes oplæg ”Et praksissprog for leg” fik de adgang til den nyeste teori og forskning om leg.
”Vi ser legen som en central del af børnenes udvikling og læring, men vi ønskede at udforske det dybere og finde ind til kernen af legen. Vi mener, at ved at udvikle et fælles sprog og forståelsesramme for leg i vores Landsbyordning, kan vi optimere legens potentiale som en pædagogisk ressource. Emnet giver os mulighed for at undersøge, hvordan vi kan styrke vores pædagogiske tilgang til leg, hvordan vi kan observere og dokumentere legens betydning og hvordan vi kan integrere legen mere meningsfuldt i vores daglige praksis,” siger konstitueret pædagogisk afdelingsleder i Fuglekilden, Louise Sloth Sørensen.
Håbet og målet med at søge et forskeroplæg om leg var at få konkrete værktøjer og inspiration til tænke anderledes om leg. Personalegruppen ønskede at anskue leg som en essentiel del af børns læring og trivsel og ikke blot som en aktivitet. Og det fik de med oplægget fra Christina Haandbæk Schmidt:
”Det var et utrolig givende og inspirerende oplæg. Inden oplægget havde vi nok en følelse af kun af have god forståelse for toppen af isbjerget. Alt det under overfladen fik vi præciseret og lagt på plads ved hjælp af hendes oplæg. Vi er blevet opmærksom på, hvordan vi ser og anskuer legen i dagligdagen, og hvordan vi også bidrager meningsfuldt i legen,” lyder det fra Louise Sloth Sørensen.
Det gavner sammenholdet og arbejdsglæden, når man sammen lærer nyt og har en fælles referenceramme.
Afdelingsleder i Fuglekilden, Louise Sloth Sørensen.
Nysgerrige på leg
Den nye viden og de nye værktøjer, Louise og hendes kollegaer i Fuglekilden har fået, bruger de allerede i dagligdagen:
”Vi har altid haft et stort fokus på de børn, der ikke leger med nogen. Det tror jeg grundlæggende at alle har – og naturligvis også bør have. Dog er vi efter oplægget, særligt opmærksom på, at der er nogle børn som også profiterer af at være i sit eget selskab. Vi vil prøve at være nysgerrige på, hvad legen handler om, når et barn sidder alene, og om barnet spejler sig i andre lege og relationer. Vi har tendens til at afbryde eller komme med spørgsmål, når børn leger. Det er vi nu bevidste om i større grad, kan være en ødelæggende faktor i børnenes leg. Vi skal være bevidste om de forskellige legeforståelser, som vi er præsenteret for og være gode til at spejle os i hinanden og drage nytte af hinandens kompetencer inden for legen. Når vi i fremtiden holder samling, glæder vi os til at være mere legende frem for det vi ”plejer,” som ofte kan blive noget der handler om sang, eller håndsoprækning. Vi skal grundlæggende ud at lege en masse!”
Mere sammenhold og større arbejdsglæde
At høre oplægget som en samlet personalegruppe har haft stor betydning for deres pædagogiske praksis, sammenholdet og arbejdsglæden.
”Der er desværre ikke ret mange midler i de kommunale budgetter til arrangementer som disse, men det gavner sammenholdet og arbejdsglæden, når man sammen lærer nyt og har en fælles referenceramme. Det gør, at man har samme udgangspunkt i hverdagen og samme tilgange til det, man har hørt. Vi bliver inspireret på forskellig vis, men vi elsker, når vi er sammen til oplæg, fordi vi derved får en dialog i huset - ikke blot de efterfølgende dage, men det er sommetider med til at være en hel kulturforandring for vores sted. Det er noget, vi kan referere til i mange år ud i fremtiden,” lyder det fra Louise Sloth Sørensen, der klart vil anbefale alle institutioner at søge om at få en forsker på besøg.
Ønsker du også at ansøge om at få en forsker ud og i fællesskab få ny viden og værktøjer til at udvikle pædagogisk praksis i egen institution? Du kan vælge mellem 14 emner, som du allerede kan se lige her. Ansøgningsrunden er fra 15. august til 30. september.