Fyraftensmøde til maj: Find vej i junglen af koncepter

Det er i stigende grad andre end pædagogerne selv, der sætter dagsordenen for praksis.

Det mener forskeren Christian Aabro, som står bag en omfattende kortlægning af kommunernes brug af pædagogiske koncepter. Hør hans oplæg den 15. maj i Maribo Hallerne, hvor han vil hjælpe dig med at finde vej i junglen af koncepter.
Christian Aabro
Christian Aabro er forsker og underviser ved pædagoguddannelsen på Københavns Professionshøjskole.

>> TILMELDING <<

Pædagogiske koncepter og metoder er næsten ikke til at undgå for pædagoger. De er nu så udbredte i landets 98 kommuner, at man kan kalde dem universelle. Eksempelvis bruger 94 kommuner konceptet ’Fri for mobberi’, mens 93 kommuner bruger ’Dialogisk læsning’. 

Det viser forsker Christian Aabros kortlægning af kommunernes brug af pædagogiske koncepter. 

På BUPL Sydøsts fyraftensmøde den 15. maj i Maribo Hallerne vil Aabro give konkrete råd til, hvordan du som pædagog kan navigere i de mange koncepter, og hvordan du undgår, at de bliver en spændetrøje for din faglige dømmekraft.

Aabro anser stigningen i brugen af koncepter som kommunernes måde at håndtere nye krav i velfærdssamfundet på. Det gælder især dagsordener omkring læring, sprog og at spotte mistrivsel.

”Det at gøre børnehaven til et rart sted at være for børn, som jo tidligere var målestokken for, om en institution var god eller ej, er ikke længere et legitimt parameter i sig selv. Nu er målestokken snarere mængden af målrettede metodiske indsatser, det vil sige, hvor gode pædagogerne er til at skravere felter, måle fremskridt eller putte børn i røde, gule og grønne kategorier,” siger Christian Aabro.

Læs mere i artiklen Brugen af pædagogiske koncepter er eksploderet: Se de 10 mest udbredte

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.