Solstrålehistorie fra Vejen: Små børnegrupper løftede trivsel hos børn og pædagoger

Flere pædagoger mangler tid til at arbejde med børnene i mindre grupper og til at tage sig af børn i udsatte positioner. Det viser BUPL’s nye vilkårsundersøgelse. Det er ærgerligt, for arbejdet med små børnegrupper kan løfte trivslen hos både børn og pædagoger, viser erfaringer fra blandt andet en børnehave i Vejen.
Pædagog og børn fra børnehaven Askov-Malt
Da pædagogerne i Askov-Malt Børnehave intensiverede arbejdet med små børnegrupper, oplevede de hurtigt en positiv effekt hos børnene.

Mere tryghed, bedre tilknytning og højere trivsel hos børnene. Det er helt kort fortalt den udvikling, pædagoger og leder i Askov-Malt Børnehave i Vejen oplevede, da de efter sommerferien sidste år intensiverede arbejdet med små børnegrupper.

Netop arbejdet med børn i mindre grupper er ofte svært at prioritere i en travl hverdag. Det viser BUPL’s nye vilkårsundersøgelse blandt mere end 1.600 sydjyske pædagoger i vuggestuer og børnehaver. Her siger hver tredje, at de mangler tid til at arbejde med børnene i mindre grupper. Samtidig oplever halvdelen af pædagogerne, at der ikke er tilstrækkelig tid til at arbejde med børn i udsatte positioner. 

Det problem satte man sig for at løse i Askov-Malt Børnehave i Vejen, og resultatet var så opløftende, at pædagogerne kontaktede BUPL Sydjylland for at dele deres lille solstrålehistorie.

Svært at nå omkring alle børn

Historien begynder i forsommeren 2023, hvor børnehaven modtog en usædvanlig stor gruppe af nye børn i deres modtagerhus, hvor børnehavens 30 yngste børn er samlet.

”Det var en kæmpe opgave for os. Vi skulle både sikre, at de nye børn fik dannet relationer og blev trygge, samtidig med at der skulle være gode udviklingsmuligheder for de børn, der var der i forvejen. Vi oplevede også, at det var svært at nå omkring alle børn, og ærligt talt gik vi nogle gange lidt forpustede fra arbejde,” fortæller pædagog i Askov-Malt Børnehave Karina Solberg Kristensen.

Forsøg med flere små børnegrupper

Derfor besluttede personale og ledelse i fællesskab at prøve noget nyt. Arbejdet med små børnegrupper blev intensiveret, så der hver formiddag blev prioriteret to små grupper med henholdsvis 4 og 5 børn. På den måde var samtlige børn i en gruppe mindst én og ofte to gange om ugen.

”Vi ville finde ud af, om vi ved at arbejde på en anden måde bedre kunne sikre, at alle børn blev set, hørt, anerkendt og udviklet i forhold til deres nærmeste udviklingszone,” fortæller Karina Solberg Kristensen.

Pædagoger fra børnehaven Askov-Malt
Karina Solberg Kristensen (til højre) og kollegerne Marianne og Veronika er glade for forsøget med mere fokus på de små grupper.

Det blev besluttet at lave en prøvehandling med den nye struktur og evaluere undervejs. Men allerede tidligt i processen oplevede både ledere og medarbejdere en positiv udvikling.

”De små grupper gav os meget bedre mulighed for at styrke børnenes relationer og især hjælpe dem, der havde svært ved at danne relationer. Vi kunne også arbejde meget mere intensivt med børnenes sprog og sanser og tilgodese den enkeltes behov. Vi kunne virkelig mærke et løft i både trivsel og udvikling,” siger Karina Solberg Kristensen.

Positiv udvikling hos sårbare børn

Samtidig oplevede pædagogerne en positiv udvikling hos de mere sårbare og udsatte børn.

”Ved at skærme dem lidt fra det store fællesskab om formiddagen, kunne de bedre rumme det om eftermiddagen. Vi oplevede simpelthen, at de blomstrede på en helt ny måde,” siger Karina Solberg Kristensen.

Børn fra børnehaven Askov-Malt
Mere tryghed, bedre tilknytning og højere trivsel hos børnene var et af resultaterne af det intensiverede arbejde med små børnegrupper.

Det er en prioritering

Karina Solberg Kristensen forstår godt, at man mange steder oplever, at det kan være svært at finde tid og ressourcer til at arbejde med børn i mindre grupper. Sådan var det bestemt også nogle dage i Askov-Malt Børnehave.

”Det er helt klart en prioritering. Hos os havde vi besluttet, at de små grupper altid skulle ”vinde”. Det betød, at ved sygdom eller andet forfald blandt personalet så skulle den store gruppe af børn – dem vi kalder kernebørnene – være sammen med de ældre børn og have lidt færre pædagoger omkring sig. Det kunne vi godt være i, dels fordi vi vidste, det kun var få dage, og dels fordi vi oplevede, at prioriteringen af de små grupper var en kæmpe gevinst – både for børnenes udvikling og trivsel og for vores pædagogiske faglighed,” siger Karina Solberg Kristensen.

KommuneMangler tid til at arbejde med
børn i mindre grupper
Mangler tid til at arbejde med 
børn i udsatte positioner
Billund33 %53 %
Esbjerg47 %57 %
Fredericia25 %50 %
Haderslev30 %37 %
Kolding34 %56 %
Sønderborg26 %53 %
Tønder19 %38 %
Varde41 %49 %
Vejen35 %52 %
Vejle34 % 57 %
Aabenraa33 %45 %

Kilde: BUPL's vilkårsundersøgelse 2023

 

Se udvalgte resultater fra vilkårsundersøgelsen i din kommune:
 

Aabenraa: Vilkårsundersøgelse dagtilbud 2023

Billund: Vilkårsundersøgelse dagtilbud 2023

Esbjerg: Vilkårsundersøgelse dagtilbud 2023

Fredericia: Vilkårsundersøgelse dagtilbud 2023

Haderslev: Vilkårsundersøgelse dagtilbud 2023

Kolding: Vilkårsundersøgelse dagtilbud 2023

Sønderborg: Vilkårsundersøgelse dagtilbud 2023

Tønder: Vilkårsundersøgelse dagtilbud 2023

Varde: Vilkårsundersøgelse dagtilbud 2023

Vejen: Vilkårsundersøgelse dagtilbud 2023

Vejle: Vilkårsundersøgelse dagtilbud 2023

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.