Sparekatalog i Rødovre  på i alt 172 mio. kr.

Rødovre Kommunes budgetforslag vil bl.a. ramme helt ned på den enkelte stue i den enkelte daginstitution og vil kunne mærkes på kommunens mange veldrevne daginstitutioner, plejehjem, skoler mv., det har taget tid at bygge op.
Dreng thumps down

BUPL Storkøbenhavn er stærkt bekymret over Rødovre Kommunes budgetforslag. Og vi har sendt følgende til Rødovre Kommunes politikere: 

Rammebesparelse på 3 pct. på alle områder
Budgetforslag 2024 indebærer en rammebesparelse på alle områder på 3 pct i 2024 faldende til 2 pct. de følgende år. En rammebesparelse i den størrelsesorden vil uundgåeligt føre til serviceforringelser på de store velfærdsområder – helt ned på den enkelte stue i den enkelte daginstitution. Veldrevne daginstitutioner, plejehjem, skoler mv. tager tid at bygge op. Det kræver indsats at rekruttere det rette personale, og det kræver tillidsfulde relationer til borgere og brugere. Nedskæringer har en stor og ofte langvarig både faktisk og psykologisk betydning for disse forhold. Vi anerkender fuldt ud, at Rødovre Kommune, ligesom landets øvrige kommuner, er presset af snævre økonomiske rammer og stigende udfordringer, men vi vil gerne appellere til, at kommunalbestyrelsen:

  • Genovervejer den overordnede balance mellem likviditet, anlæg, skatteindtægter og service. Det er forbundet med store og langsigtede omkostninger at skrue for hårdt på ”servicehåndtaget”.
  • Undgår besparelser på kernevelfærdsinstitutionerne. Rødovre Kommunes aktuelle udfordringer, som vi læser budgetmaterialet, skyldes i høj grad et akut behov for store anlægsinvesteringer i den nære tidshorisont og en vanskelig budgetstyring på nogle serviceområder. Vi opfordrer derfor til, at besparelserne på serviceområdet målrettes aktiviteter, der ikke tager ”varig skade” af midlertidige forringelser.
  • Sætter klare og tydelige rammer for implementeringen af eventuelle rammebesparelser og for, hvordan processen bliver gennemsigtig og åben for borgere, medarbejdere og politikere.

Minimumsnormeringer i daginstitutionerne
Fra 2024 træder lovgivningen om minimumsnormeringer i daginstitutionerne i kraft. Det følger af loven, at kommunalbestyrelsen skal sikre, at der er mindst 1 pædagogiske personaler pr. 3 vuggestuebarn og 1 pædagogiske personaler pr. 6 børnehavebarn. Budget 2024 bør derfor sikre, at Rødovre Kommunes daginstitutioner kan leve op til dette – efter de retningslinjer, der er for, hvordan minimumsnormeringer opgøres. Dette kræver, at der tilføres ressourcer udover de midler, Rødovre Kommune modtager i forhøjet bloktilskud som følge af indførelsen af minimumsnormeringer. Det kræver også, at der ikke samtidig foretages besparelser, der påvirker normeringen negativt – som en række af budgetforslagene gør.

Vi forventer, at der enten kommer et supplerende budgetforslag eller en selvstændig politisk sag, hvortil der tilføres de tilstrækkelige midler, samt at det kan godtgøres, at der i 2024 vil være budget til minimumsnormeringer.

Store Bededag 
Af budgetforslaget fremgår det, at den øgede lønudgift på 0,45 pct. som følge af afskaffelsen af Store Bededag, ikke kompenseres i lønbudgetterne, da der jo tilsvarende skal arbejdes en dag mere. Da det ikke er nævnt, vil vi gerne henlede opmærksomheden på, at en række kommunale områder får udvidet deres åbningstid, hvorfor serviceniveauet vil falde, hvis lønbudgetterne ikke samtidig tilføres ekstra ressourcer. Det drejer sig blandt andet om daginstitutioner, SFO og klubber, der får en åbnedag mere. Derfor er kommunerne også blevet kompenseret for dette. Vi forventer derfor, at daginstitutioner, SFO og byggelegepladserne tilføres de ekstra ressourcer.

Sommerferielukning i daginstitutionerne
Forslaget om at indføre en sommerferielukkeuge i daginstitutionerne vil som nævnt påvirke beregningen af minimumsnormeringer negativt, og Rødovre Kommune står overfor at skulle tilføre yderligere midler. Derudover har vi et par bemærkninger:

Besparelsen vil reducere fleksibiliteten i valg af ferieperiode for både personalet samt forældre, idet ferieafviklingen vil være låst til ikke bare lukkeugen, men også de uger, som støder op til pga. lønmodtageres ret til 3 ugers sammenhængende sommerferieuger. Dette er en ikke ubetydelig ulempe for mange og vil have en negativ effekt i forhold til Rødovre Kommune som en attraktiv arbejdsplads, der er i stand til at rekruttere og fastholde pædagoger – stik modsat hensigten i det strategiske fokusområde.

Besparelsen vil ikke blot påvirke normeringen som i en teknisk opgørelse. I praksis vil det forhold, at Rødovre Kommune fastlægger, hvornår børnefamilier og personale skal afholde deres ferie, ikke give et mindre pasningsbehov, men det vil give færre personale henover hele året.

Tilpasning af niveau for forældrebetaling for unge over 14 år, der anvender klubberne og byggelegepladserne
Klubberne udfører et vigtigt socialt arbejde med kommunens mest sårbare unge. Vi er bekymrede for, at indførslen af brugerbetaling på klubtilbuddet til de 14-18 årige vil betyde, at de mest sårbare unge, som samtidig er de unge vi særligt ønsker benytter klubben, vil blive væk, hvis de skal meldes ind og betale hver måned. Der er med dette forslag stor risiko for, at de mest sårbare unge i Rødovre ikke får tilbudt et trygt socialt fællesskab, men i stedet vil søge alternative fællesskaber på gaden, hvad må formodes at ende med at være dyrere end de 300.000, man forventer at få ind via brugerbetaling. Dertil kan brugerbetaling starte en nedadgående spiral med et dalende fremmøde, hvilket vil lede til yderligere budgetreducering, dårlige tilbud og dalende fremmøde.

Vi står naturligvis til rådighed for yderligere dialog, hvis I har spørgsmål eller behov for informationer.

Venlig hilsen

på vegne af Rødovre Kommunegruppe

Karen Aslaug Ramm, næstformand i BUPL Storkøbenhavn og Lena Mosbæk Grønsund, fællestillidsrepræsentant for pædagogerne i Rødovre

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.