Høje-Taastrup: Ingen udsigter til besparelser på almenområdet, men.....

På trods af at almenområdet er friholdt for besparelser i dette års budgetmateriale, så er der to forslag, som ikke er indarbejdet, som vil ramme specialområdet,
Barn på løbecykel giver high five til voksen

BUPL Storkøbenhavn vil gerne komme med en opfordring til at være fremsynet og investere i børnene, 

Vi vil foreslå, at I investerer i at ændre skolestart til d. 1. august for kommende skolebørn.

Færre overgange/skift af grupper styrker børns trivsel og udvikling og giver en god og tryg skolestart. Førskoleforløb er generelt en medvirkende årsag til, at færre børn kommer i trivsel og får en god og tryg skolestart. 

Førskolestart lægger et unødvendigt pres på både børnehaver og SFO ved øget børnetal henover vinter for daginstitutionerne og et ressourceskred væk fra andre årgange i forårsmånederne for SFO-personalet. Børnene skifter endnu en gang efter sommerferien, da de her skal i nye lokaler sammen med andre nye voksne og endnu en ny hverdagsrutine.

Vi anbefaler færre overgange ved skolestart 1 august som sætter børnenes trivsel først og giver dem en tryg og rolig overgang, hvilket også er et træk, som vi kan se i ske flere kommuner. 

Vi vil også opfordre jer til at sætte penge af til tid til forberedelse, evaluering, altså til tid til arbejdet OM børn i daginstitutionerne. Det giver en højere kvalitet i det pædagogiske arbejde, og derved en større mulighed for at pædagogerne kan gribe børnene, der har brug for ekstra lang tid før end ellers. 

Vi ser i andre kommuner, at der tilføres midler til forberedelsestid til pædagoger i daginstitutioner og her bør Høje-Taastrup ikke være den kommune, der halter bagefter ift. den lave pædagogandel, der er.

Disse tiltag vil have stor betydning for børn og ansattes trivsel, og vi vil anbefale, at I sætter i gang så hurtigt som muligt. Vi stiller os naturligvis gerne til rådighed med al vores viden og erfaring på områderne.

På trods af at vores almenområde er friholdt for besparelser i dette års budgetmateriale, så er der dog to forslag, som ikke er indarbejdet, ISU 03 samt ISU 04 som vil ramme specialområdet, Dem vil vi knytte nedenstående bemærkninger til:

 

ISU 03- Harmonisering af tildeling til Heltidstilbuddet

 At administrationen fremlægger et forslag med en besparelse på 20% på 16 nye pladser forekommer os som et absurd dårligt og uvidende forslag ift. manglende kendskab til Heltidstilbuddets arbejde.

Heltidstilbuddet modtager en børnegruppe, som har ændret sig gennem de seneste år, således at flere har større kognitive udfordringer. Det kræver flere ressourcer.

De 16 nye pladser er indskolingsbørn, som vil kræve morgenåbning og eftermiddagsåbning, Det er dyrere at starte en indskolingsgruppe op end mellem- og udskoling. 

Ved at skære i tildeling vil man presse både skole og fritidsdelens ansatte, Internt er det allerede nu en nødvendighed at rykke ressourcer fra andre grupper til nystartede grupper.

Det kræver flere ressourcer.

Der er ikke brug for en reducering af midler til Heltidstilbuddet med begrundelse i at udnytte den stordrift som led i en effektivisering. Det siger mere om en uvidenhed ift. det pædagogiske arbejde end faglig viden om det pædagogiske arbejde, der udføres i Heltidstilbuddet. 

Forslaget vil skabe et forringet arbejdsmiljø ved yderligere pres på de ansatte og skabe et ringere tilbud. 

 

ISU 04- Harmonisering af Øtoftens ressourcetildeling med åbent i skoleferie

Øtoften kan ikke sammenlignes med andre gruppeordninger, da de ikke har samme målgruppe. Øtoftens pædagoger håndterer børn, som kræver, at der altid er to voksne tilstede i rummet. Det er ikke muligt at være alene grundet udadreagerende adfærd.

Øtoften har i den seneste tid arbejdet meget med pædagogiske indsatser som pædagogerne vurdere vil forsvinde ved en økonomisk harmonisering. Blandt andet brobygningsprojekt til almen (inklusion) som kræver pædagogiske kræfter i undervisningstiden, da man skal med 1:1 som støtte i overgangen. Ved dette forslag vil det betyde at pædagogerne vil have færre timer i undervisningen for at dække tiden i ferierne og ikke kan indgå i dette projekt.

Det vil give store ændrede arbejdsvilkår for alle ansatte, da der vil være flere tidspunkter, hvor der ikke kan dækkes med de nødvendige to voksne. Dette vil forringe arbejdsmiljøet og eventuelt give opsigelser pga. arbejdspres.

Pædagogernes arbejdstid vil ændre sig drastisk, da de vil skulle lægge mange timer i ferier.

BUPL Storkøbenhavn ønsker ikke dette forslag, som det er fremstillet her. Hvis man fastholder, at der skal være ferieåbnet, så ønskes der en gennemtænkt og gennembearbejdet plan for Øtoften, som er lavet i samarbejde med Øtoftens personale og ikke et forslag, som ikke er behandlet i MED-systemet med mulighed for indflydelse.

BUPL Storkøbenhavn ser, at der er gode tanker i forslaget omkring at dække ferier i eget tilbud, men det kræver ressourcetildeling for ikke at forringe tilbuddet.

BUPL Storkøbenhavn vurderer ikke, at tilbuddet vil kunne bære, at der åbnes op for at være en af kommunens ferieåbne institutioner for andre børn fra andre institutioner med mindre sårbar målgruppe. Det er børnene alt for sårbare for ift. ikke vante og nye børn. Samtidig vil det skabe et unødvendigt pres på pædagogerne at skulle modtage børn som de intet kendskab har til.

Dette forslag vil være en udhuling og stor forringelse af nuværende tilbud, og der bør tildeles ressourcer til eventuelt ferieåbning i stedet.

BUPL Storkøbenhavn anbefaler på det kraftigste, at disse to forslag IKKE indarbejdes. Vi ønsker ikke, at se flere pressede specialskoler i Høje-Taastrup grundet dårlig ressourcetildeling.

 

På vegne af BUPL Storkøbenhavn,

Mette B.K. Jensen, fællestillidsrepræsentant for pædagogerne på 6-18 års området,

Lisbet Brandt Andersen, fællestillidsrepræsentant på 0-6 års området,

Anders Thostrup, faglig sekretær i BUPL Storkøbenhavn.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.