Albertslund: Håb for Budget 2025

Vi har noteret os en række besparelsesforslag på hhv. daginstitutioner, SFO og klub. Men vi har også noteret os, at Albertslund Kommune siden har modtaget nye tilskud, og at vi på den baggrund forventer, at der for første gang i mange år ikke bliver sparet på børne- og ungeområdet.
Budget

 

I BUPL Storkøbenhavn har vi læst budgetkataloget, og noteret os en række besparelsesforslag på hhv. daginstitutioner, SFO og klub. Men vi har også noteret os, at Albertslund Kommune siden har modtaget nye tilskud dels fra puljen for særligt vanskeligt stillede kommuner dels ekstra finansieringstilskud. På den baggrund forventer vi, at der for første gang i mange år ikke bliver sparet på børne- og ungeområdet, men at der tværtimod investeres yderligere i overensstemmelse med Albertslund Kommunes ambitioner om, at kommunen skal være ”En by, der tiltrækker børnefamilier fra nær og fjern, fordi rammerne om det gode børneliv er bedre her end andre steder”

Trods de ændrede økonomiske forudsætninger vil vi gerne kommentere enkelte af forslagene i budgetkataloget.

 

Sampasning/ sommerferielukket:

Der er i budgetkataloget forslag om sampasning i sommerferien for hhv. dagtilbud og SFO – en anden måde at skrive lukkeuger i sommerferien på – hvilket man også foreslår for klubberne. Forslag om sommerferielukket har været stillet mange gange, en enkelt gang også vedtaget og så afskaffet igen på SFO og klub

Vi vil gerne opfordre politikerne til at sende administrationen et klart signal om, at man ikke ønsker flere variationer over dette tema i de kommende års budgetkataloger – den konstant lurende mulighed for at det bliver i år eller til næste år er skadelig. Argumenterne mod sommerferie lukket er kendte:

- Sampasning/sommerferielukket er stærkt indgribende i børnefamiliernes mulighed for selv at have indflydelse på deres ferieafvikling. Dette vil skabe stor utilfredshed blandt borgerne i byen.

- Børn med særlige behov samt udsatte børn og familier vil være særlig ramte i denne strategi. Det er enormt utrygskabende at skulle aflevere sit barn i en fremmed institution, hvor der muligvis er få kendte voksne. Når størstedelen af personalet skal afvikle deres ferie i lukkeugerne, er der ingen garanti for, at det er én af de faste stuevoksne der følger med.

- Ofte er sommerferien en tid hvor der er mulighed for spontane ture med små børnegrupper, ture hvor der er fokus på nærvær og samvær med de enkelte børn. Dette vil ikke være en mulighed i samme omfang, da man vil være få voksne til en delvis ukendt børnegruppe. Samtidig vil de fleste familier holde ferie i lukkeugerne, hvilket vil betyde, at der de resterende uger af sommerferien vil være mange børn i institutionerne.

 

 

- Forslaget er også stærkt indgribende i personalets mulighed for en hensigtsmæssig ferieplanlægning, hvilket også skaber dårligere betingelser for at rekruttere pædagoger til kommunen, hvilket i forvejen er en stor udfordring. Dét at kunne kombinere arbejds- og familieliv med en fornuftig balance, er et vigtigt parameter for mange.

- Samtidig risikerer vi for de store børn at efterlade dem uden mulighed for pædagoger og opsyn en hel dag. I forhold til de unge er der risiko for, at de i stedet for at bruge klubben ender på gaden, hvor der kan skabe grobund for uheldig ageren.

-Da personalet i forvejen skal afvikle ferie, vil der ikke være en reel besparelse. 

 

Pædagogandel og nye stillingstyper

Der er i budgetkataloget forslag om både at sænke pædagogandelen på SFO og at få såvel dagtilbud som SFO til at løse andre socialpolitiske opgaver ved nye stillingstyper.

Vi oplever mere end nogen sinde, at børn er i mistrivsel, ensomhed og føler sig sårbare. Dette kalder på, at vi fastholder det niveau af service, vi har i kommunen. At spare på faguddannet personale vil kun skabe risiko for, at flere børn og unge ender i mistrivsel. Uddannede pædagoger GØR en forskel og med den store opgave der er at løse i både dagtilbud, fritidsdelen og i skolen vil det være et kortsigtet sted at spare.

 

Medhjælpere i stedet for pædagoger 80/20

I Albertslund er SFO’erne kendetegnet ved en høj pædagogisk faglighed, Desuden er hver pædagog i dag tilknyttet mindst en klasse, Hvis man sænker pædagogandelen, er det vores frygt, at fagligheden vil falde, og der desuden vil være risiko for, at folkeskoleklasser skal have én uden uddannelse til at varetage børns trivsel og udvikling. 

Det er ikke korrekt, at der i dag allerede kun er 85% uddannet personale ansat. Der er KUN fastansatte pædagoger. De ufaglærte, der i dag er ansat, er vikarer, der er ansat ved langtidssygdom, barsler og andet, hvor der er brug for vikarer.

Samlet set virker dette som en hån af det pædagogiske fag, og det er et quickfix at ansætte medhjælpere med en italesættelse af, at de kan det samme. Har man brug for at oprette medhjælperstillinger som led i en langsigtet rekrutteringsstrategi, bør dette ske ud over normeringen.

 

 

Unge i fritidsjob til praktiske opgaver i daginstitutionerne:

Det er bekymrende for den pædagogiske kvalitet, når man vil ansætte unge under 18 år, som skal indgå i normeringen. Da de hverken må skifte bleer, være alene med børnene eller på anden måde tildeles ansvar som en voksen ansat, vil det betyde, at det resterende personale skal klare flere opgaver, som før kunne deles ligeligt mellem personalegruppen.

Der vil være tale om en forringelse af den pædagogiske kvalitet, hvis en ung-medhjælper skal deltage i pædagogiske aktiviteter, som fx måltider. Hvor der før kunne sidde en pædagogmedhjælper med en gruppe børn, vil man ikke på samme måde overlade dette ansvar til en ung-medhjælper. Dette forringer i høj grad muligheden det pædagogiske arbejde med mindre grupper. Og de pædagogiske måltider, som nævnt her, er en helt central del af hverdagen, som giver en unik mulighed for nærvær, samvær, anerkendelse og inklusion. Derudover vil der skulle bruges meget tid og ressourcer på guidning af de unge medhjælpere, tid der så vil gå fra børnene.

 

Medhjælpere i jobtræning på SFO og klub:

BUPL Storkøbenhavn opfatter dette forslag som en nedgradering af området og manglende respekt for den fagprofessionelle opgave. 

I skolestrategien ligger der et mål om, at der skal arbejdes med sprog på SFO’erne. Hvordan hænger det sammen med, at man vil skære på faglighed og ansætte personer med ringe danskkundskaber. Der er i forvejen store udfordringer med for mange børn, der skal have basis og supplerende dansk. Samtidig er sprogarbejde i SFO’en obligatorisk del af skolestrategien, som forringes ved at ansætte folk med ringe danskkundskaber og ingen uddannelse.

Forslaget vil også vanskeliggøre SFO’ernes arbejde med både at dække fritidstilbuddet med kvalificerede pædagogiske tilbud og løfte pædagogernes opgaver ind i skolen. SFO’ernes samlede virke i fritid/skole/tidlig skolestart kræver en kompliceret arbejdstilrettelæggelse og et fleksibelt personale. Forslaget vil begrænse SFO’ernes mulighed for at ansætte de personer med de kompetencer, der er brug for, i forhold til de børnegrupper man har. 

 

På vegne af BUPL Storkøbenhavn,

 

Henrik Ørberg Hansen           Mie Lindbo Rask                       Anders Thostrup

FTR for skole og fritid            FTR for dagtilbud                     Faglig sekretær

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.