Albertslund: Budget24 peger på besparelser på børne- og ungeområdet igen

Det er BUPL Storkøbenhavns opfattelse, at bliver forslagene, som er fremsat i budgetkatalog 2024 vedtaget, vil det skabe betydelige udfordringer med hensyn til at støtte børns trivsel i skolen. Vi er også bekymrede for dagtilbuddenes normering, som allerede er under pres, og som kan ende på et niveau, der gør det ekstremt svært at udføre det daglige arbejde med at støtte børns udvikling.

BUPL Storkøbenhavn har følgende kommentarer til Administrationens budgetkatalog til Budget 2024

Overordnet set er vi meget ærgerlige over, at der igen foreslås besparelser på området for børn og unge i Albertslund Kommune. Hvis disse forslag bliver vedtaget, vil det skabe betydelige udfordringer med hensyn til at støtte børns trivsel i skolen. Vi er også bekymrede for dagtilbuddenes normering, som allerede er under pres, og som kan ende på et niveau, der gør det ekstremt svært at udføre det daglige arbejde med at støtte børns udvikling. Vi håber, man vil prioritere ressourcer til at sikre, at børn og unge får den bedst mulige start på livet.

 

1.1 Reduktion i indskolingspuljen

BUPL Storkøbenhavn mener, at det i en tid med øget mistrivsel blandt børn og unge ikke er hensigtsmæssigt at reducere budgettet for indskolingspædagogerne. To-voksen-timerne spiller en afgørende rolle i at skabe trivsel i folkeskolen og sikre en god og tryg start på skolelivet. Hvis man skærer ned på antallet af pædagoger i indskolingen, vil det få betydelige konsekvenser for det pædagogiske arbejde i klasserne.

Vi ved, at der i alle klasser findes børn, der har udfordringer i skole- og undervisningssammenhæng – udfordringer i form af blandt andet faglige vanskeligheder, sociale problemer, skolevægring, generel mistrivsel og udadreagerende adfærd. Hvis man fjerner pædagogerne fra skolen, vil der være børn, der ikke længere kan få den nødvendige støtte og vejledning. Dette kan føre til, at flere børn ikke længere kan inkluderes i det almindelige skolesystem og i stedet må tilbydes plads i specialpædagogiske grupper. Set både ud fra et børnefagligt og økonomisk perspektiv er dette ikke ønskværdigt. 

Samtidig kan besparelserne gøre det vanskeligt at opretholde fuldtidsstillinger for SFO-pædagogerne. Dette vil forværre udfordringen med at fastholde og rekruttere kvalificeret personale i et område, hvor der allerede er mangel på pædagoger, og hvor mere end hver tredje pædagogstilling ikke kan besættes. Det er vigtigt at bemærke, at kommunen i øjeblikket deltager i projektet "Frem mod fuld tid," der har som ambition at skabe flere fuldtidsstillinger – ikke det modsatte. 

 

1.2 Rammebesparelse i dagtilbuddene

I loven om minimumsnormeringer står der, at kommunalbestyrelsen skal sikre, at der minimum er 1 pædagogisk personale pr. 3 vuggestuebørn og 1 pædagogisk personale pr. 6 børnehavebørn. Det må betyde, at kommunerne skal afsætte budget, der sikrer, at institutionerne kan leve op til dette minimumskrav. Når vi regner på Albertslund Kommunes budget og medtager alle de budgetposter, der ifølge vejledningen om opgørelse af minimumsnormeringer skal indgå, så kan minimumskravet kun efterleves, hvis hele bloktilskuddet til minimumsnormeringer på 9,3 mio. kr. benyttes. Imidlertid er der lagt op til at bruge ca. to mio. kr. mindre og samtidig gennemføre en rammebesparelse på 1,3 mio. kr. Det betyder, at der vil mangle omkring 2,5 mio. kr. for at der er afsat budget nok til minimumsnormering.

Albertslund Kommune er en del af projektet ’Frem mod fuldtid’. Men udsigten til flere deltidsstillinger vil uden tvivl modarbejde ambitionen om at få flere pædagoger op på fuld tid.

Vi opfordrer derfor Albertslund Kommune til at anvende hele det forhøjede bloktilskud på området og undlade at gennemfører rammebesparelsen.

 

1.3 Rammebesparelse på skoleområdet

Albertslund Kommune har i mange år præsenteret sig som en attraktiv kommune for børnefamilier. Hvis de foreslåede rammebesparelsesforslag på skolen gennemføres, er der risiko for, at det ikke vil være muligt at drive skoler i høj kvalitet, og med den konsekvens, at kommunen bliver mindre attraktiv for børnefamilier. 

Vi stiller os til rådighed hvis i skulle have uddybende spørgsmål til ovenstående.

 

På vegne af BUPL Storkøbenhavn

Ander Thostrup, faglig sekretær; Mie Lindbo Rask, fællestillidsrepræsentant og Henrik Ørberg Hansen, fællestillidsrepræsentant

Her finder du Administrationens Budgetkatalog: Albertslund Kommune Budget 2024

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.