Fokus på støj og konsekvenser for pædagogernes arbejdsmiljø

Arbejdstilsynets nyeste undersøgelse af danske lønmodtageres arbejdsmiljø påviser, at 8 ud af 10 pædagoger oplever at være udsat for forstyrrende støj i mere end 1/4 af deres arbejdstid.
Larm
Høj impulsstøj over 140 dB kan give varige høreskader.

Kære AMR

I dette nyhedsbrev sætter vi fokus på støj og konsekvenser for pædagogernes arbejdsmiljø.

Det er vigtigt, at du som AMR er oplyst om risikofaktorer i jeres arbejdsmiljø, og på denne baggrund kan drøfte i arbejdsmiljøgruppen på din arbejdsplads, hvordan I kan arbejde med støjreduktion.

Unødig støj skal mindskes

Arbejdstilsynets nyeste undersøgelse af danske lønmodtageres arbejdsmiljø påviser, at 8 ud af 10 pædagoger oplever at være udsat for forstyrrende støj i mere end 1/4 af deres arbejdstid. Samtidigt oplever 50 procent støj, der er så kraftig, at de er nødt til at beskytte ørerne.

Vidste du, at høreværn er påkrævet, hvis du som pædagog udsættes for over 85 dB i 8 timer i træk. Børns leg i daginstitutioner og skolefritidsordninger kan ramme 85 dB.

Men støj kan også stresse og forstyrre arbejdet, selvom støjen er under de formelle grænser. Det gælder når flere risikofaktorer er i spil samtidig - fx høje krav om koncentration, følelsesmæssige belastninger, højt arbejdstempo osv.

Det samme gælder i forhold til den såkaldte impulsstøj - altså høje lyde, som forekommer i kort tid. Det kan også være, når børn hviner eller skriger højt. Høj impulsstøj over 140 dB kan give varige høreskader. 

Derfor er forebyggelse af støj en vigtig dagsorden.

Lombard-effekten: Støj avler støj

Støj har en tendens til at accelerere i rum med dårlig akustik, høj baggrundsstøj og i rum med mange mennesker. Man hæver automatisk stemmen, for at overdøve baggrundsstøjen - og det samme gør alle andre. Det kaldes Lombard-effekten og har været kendt og dokumenteret siden 1911.

Refleksionsspørgsmål til praksis:

Institutionens indretning: 

  • Har vi pædagogiske rammer der understøtter et godt fysiske arbejdsmiljø?
  • Konkrete eksempler: Har vi lange gange uden forhindringer, der indbyder til løb og larmende lege?
  • Findes der puderum – og hvordan arbejder vi med støjreduktion? 

Overvejelser i forhold til valg af aktiviteter, materialer og pædagogik:

  • Har vi materialer, der forebygger støj? 
  • Eks. stofkasser der ikke larmer, når legetøjet ryddes op og gulvtæpper?
  • Hvilke overvejelser har vi ift. brugen af fysiske rum og uderummet?
  • Har vi steder i det pædagogiske læringsmiljø, som giver plads til lege, der larmer? 

Brugen af værnemidler: 

  • Hvordan forholder vores forvaltning/kommune sig til brugen af høreværn. 
  • Findes der en politik på området?
  • Anvender vi høreværn i puderummet eller gymnastiksalen, når der afvikles larmende aktiviteter?
  • Bærer vi høreværn, når vi går med et nyt vuggestuebarn på armen, som er ulykkelig? 

Arbejdsmiljøgruppens arbejde:

  • Indeholder jeres APV, spørgsmål vedrørende støj?
  • Hvordan håndteres handleplanen, når det drejer sig om støjudfordringer?

På BrancheFællesskaberne for Arbejdsmiljøs hjemmeside kan I finde inspiration til arbejdet med at forebygge støj i jeres hverdag:  https://www.godtarbejdsmiljo.dk/media/2nujs01j/bfa-stopstojen-5tips-web.pdf

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.