Der er indgået budgetforlig i Rebild Kommune

Det er et samlet byråd, som står bag aftalen om budgettet for 2025.
Budgetarbejdet i Thisted Kommune
Flere penge til skolerne, men ingen penge til daginstitutionerne.

Der er ikke ændret på noget i forhold til høringsmaterialet. Dog har partierne i byrådet forhandlet om de nye 16,4 millioner kroner, som Rebild Kommune fik som et ekstra finansieringsbidrag fra regeringen efter høringen var sendt ud.

Børne- og Familieudvalget bliver tilgodeset med henholdsvis 3 millioner kroner i 2025 og 2 millioner kroner i 2026 til skoleområdet til at intensivere og fremrykke gennemførelsen af udviklingsplanen for skoler og dagtilbud. Udvalget bliver ansvarlige for at konkretisere udmøntningen af pengene. Tanker er, at flere børn kan inkluderes i det almene fællesskab og at det almene skoletilbud styrkes. Samtidig er der en forventning om, at antallet af børn, der visiteres til specialområdet, falder.

Det er dejligt, at skolerne tilgodeses, De har i mange år været underfinansieret. Skolerne får også halvdelen af provenuet ved strukturændringen fra sidste år på 5,7 millioner kroner og midler fra skatteprovenuet på 1,8 millioner kroner. 

Det er utrolig bekymrende, at der ikke også tilfalder daginstitutionsområdet midler. De er også en del af udviklingsplanen og skal nøjagtig ligesom skolerne inkludere flere børn på almenområdet og skabe udviklende fællesskaber. Det forebyggende arbejde starter med de små børn.

I budgetaftalen fra 2024 står der helt konkret, at provenuet fra skattestigningen og strukturændringen skal bruges til investeringer og kvalitetsløft på skole- og dagtilbudsområdet. Det kommer så ikke daginstitutionerne til gode.

Hvis Rebild Kommune vil i mål med 2030-visionen, så skal daginstitutionsområde, såvel som fritidsområdet, tilgodeses med midler. Det kræver ressourcer og kompetencer.

 Susanne Højgaard

Næstformand

BUPL Nordjylland

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.