Budgetforlig i Aalborg Kommune

Hvis vi starter med det gode
Det er SÅ godt, at besparelsen på normeringen for børn i børnehaveklasse til 9. klasse på VoLiS er fjernet. Det var næsten ikke til at bære, at de mest udsatte og omsorgssvigtede børn og unge (igen) skulle spares på. Samtidig ville arbejdet være på grænsen af det arbejdsmiljømæssige forsvarlige. For første gang nogen sinde har vi sagt til pædagoger, at de skulle tænke på sig selv, og på om arbejdet ville kunne udføres forsvarligt og uden risiko for arbejdsskader på grund af de foreslåede besparelser. Men nu kan de forhåbentlig fortsætte det engagerede og dedikerede arbejde med børnene og de unge, og være nogenlunde sikre på, at de kan have hinandens ryg. Dog er vi usikre på, om der fortsat er en besparelse på de børn og unge, der går i 10. klasse og på driften – vi tror det, men vil undersøge det.
Det er godt, at der til Budget 2027 skal drøftes demografi- og reguleringsordning på blandt andet specialområdet i både daginstitution og fritids-og undervisningsdelen. Vi håber der kommer nogle fornuftige drøftelser og beslutninger ud af det, så det for eftertiden er det samlede byråd, der skal finde penge til ekstraudgifter på grund af demografi, og ikke alene udvalget.
Det er naturligvis godt, at besparelsen på specialskoler ikke bliver så voldsom, som først foreslået. Men der bliver en besparelse, og alle de foregående års besparelser har vist, at det ikke bliver uden negative konsekvenser for børn og unge, så det er noget skuffende.
Og så er vi ligesom i gang med det, vi er skuffede over
Besparelsen på det, der skulle være det nye tiltag for at skabe stærke fællesskaber - fokusgrupper og -klasser (godt nok forklædt som håndholdt indsats) giver ikke det nye tiltag gode forudsætninger for at lykkes. Det er muligt, at der har været normering til børn, der ikke var der, men det har aldrig været et område præget af fråds, så de “ekstra” ressourcer, har gjort noget godt for de børn, der har været der. Samtidig fjerner man det ekstra, der vil være helt nødvendigt, når de 10-årige og opefter skal lære et nyt fritidstilbud at kende. Der bliver ikke meget plads til “gode overgange”. Det er stærkt bekymrende.
Vi finder det også skuffende, at der igen alene bliver investeret i børns læring, når den foregår fra kl. 8 - 13 i 40 uger om året. Særlig set i lyset af hvad fritidspædagogikken kan i forhold til børns trivsel og læring, samt de mange, mange millioner kroner og dermed pædagogstillinger, der gennem de sidste år er sparet i DUS. Desuden mangler den tidlige forebyggende indsats, som naturligvis skal ske langt før børnene er 5-6 år, og derfor skal ske i daginstitutionerne for, at det får en virkning.
Sidst men ikke mindst er vi noget forbeholdende overfor “motorik-konceptet” på daginstitutionsområdet. Det beskrives som af hensyn til undervisningen og ikke af hensyn til børnene, hvilket i sig selv er bekymrende. Derudover skal det ske indenfor den normering som, i forhold til børnegruppen, lader meget tilbage at ønske. Det er sjældent godt, når ikke-fagpersoner vil detailstyre arbejdet. Men vi får forhåbentlig en mere præcis beskrivelse af, hvad der er besluttet.
Til sidst en præcisering
Der står flere steder i politikeres opslag på blandt andet Facebook, at der kommer tre pædagoger flere. Det gør der IKKE! De plus tre pædagoger er i forhold til de besparelser, der var foreslået. Der vil stadig være færre pædagoger pr. barn i 2026/2027 på specialområdet i forhold til nuværende skoleår.
Spørgsmål eller kommentar?
Har I spørgsmål eller kommentar til ovenstående, er I mere end velkomne til at maile til mig på lth@bupl.dk
Venlig hilsen
Liselotte Thomsen
Formand, BUPL Nordjylland