Læring skal leges ind

Leg er essentiel for børns udvikling – både sprogligt, socialt og personligt.
Leg skal læres ind

En købmandsbutik, et kasseapparat og et komfur. Det er nogle af de ting, børn med sproglige vanskeligheder møder, når de træder ind i det rum, Tove bruger til at arbejde med sproget.

Legen er børns indgang til trivsel, og ofte har børn med sproglige udfordringer også sociale og følelsesmæssige vanskeligheder. Og det er først når de er i trivsel, at de kan tage læring ind. Derfor er legen et vigtigt redskab i pædagog og Marte Meo supervisor, Tove Schack Nielsens arbejde med børns sproglige problematikker.

”Vi ved, at børn har brug for venskaber og sociale fællesskaber, og børn forbinder venskaber med ”nogen man kan lege med,” siger Tove Schack Nielsen.

Købmandsbutikken har alt hvad hjertet og legen begærer: Frugt, grøntsager, mad i alverdens afskygninger, gryder, indkøbsposer, kager, dug, blomster, kopper, tallerkner og bestik. Det indbyder straks børnene til at gå i gang med at lege og indgå i fælles legerelationer. 

Hvem vil købe?
I legen bruger børnene sproget – og Tove er med i legen:

”Når Odin stiller sig bag disken og spørger: ”Hvem vil købe?”  står jeg klar, så Odin føler sig hørt og set, og kan komme i gang med legen. Ofte er det svært at komme videre, hvis ikke jeg tager næste skridt og siger. ” jeg vil gerne købe en sodavand”.  Når Odin så har fundet sodavanden, siger jeg måske ” hvor meget koster den?” Odin har svært ved at sige noget her, og viser bare en finger. Her sætter jeg ord på; ”Ok den koster 1 krone, værsgo her er en krone”

Ved at bruge sproget i legen, bliver børnene mødt, og de får brugt sproget uden man som den voksne stiller krav om svar og viden. Ordene bruges som en del af legen og Tove sætter ord på handlingerne i legen og gentager ordene. Hun undgår spørgsmål og anerkender børnenes tiltag, så de føler sig set. 

”Børn har det ofte svært med spørgsmål og melder hurtigt fra, hvis man spørger for meget,” siger Tove. 

Marie har dækket bord og i sin leg har hun skåret frugterne ud og anrettet dem på et fad. Hun siger ikke noget, men kigger efter Tove. 

”Jeg sætter ord på det, jeg ser: ”Sikke fint du har dækket bordet, alt den frugt, du har fået skåret ud. Det ser lækkert ud.” Og så venter jeg og ser, hvad Marie gør. Marie ser op og smiler lidt og siger ”ja,” mens hun fornøjet arbejder videre med at dække bord.”

Vi ved, at børn har brug for venskaber og sociale fællesskaber, og børn forbinder venskaber med ”nogen man kan lege med.”

- Pædagog og Marte Meo supervisor, Tove Schack Nielsen

Marte Meo principper kæder børnene sammen
Legemiljøet betyder rigtig meget - især for de børn der har det lidt svært – ikke bare sprogligt men også socialt og følelsesmæssigt. Ofte leger børnene med sig selv og er optaget af deres egne initiativer. De har ikke det store overskud til at byde sig ind i de andre børns leg. De vil gerne, men de ved ikke helt hvordan.

”Børnene har ofte selv en forestilling om, hvordan legen skal gå og kan ikke rigtig tage andres input ind. Det er derfor min opgave at få dem ført sammen og få dem til at se hinanden og hjælpe dem med at se og møde hinanden. Men først er jeg nødt til møde dem og skabe relation til mig, og samtidig gøre dem tryg og skabe tillid og tro på sig selv,” siger Tove.

Derfor bruger hun den første tid på at skabe kontakt til børnene og indgår i hver deres leg på hver deres præmisser. Hun stiller ikke store krav og spørger ikke. Hun benævner det hun ser og følger det. På den måde bliver børnene og deres ideer anerkendt, så de føler sig gode nok og tør mere og på længere sigt begynder at gøre opmærksom på sig selv.

Og her begynder Tove at kæde børnene sammen, så de får øje for hinanden og bruger hinanden samt får lyst og redskaber til at være en del af fællesskabet.

”Jeg prøver altid at gøre børnene opmærksomme på hinanden ved tydeligt at sætte ord på dem og bruge deres navne. Jeg bliver ofte nødt til at være den igangsættende, som kæder deres leg sammen. Her har jeg et rat som et fantastisk redskab, der ofte bliver brugt til en bus eller en ambulance. Når vi leger bus, er der altid nogle børn, der gerne vil være chauffør, nogle vil gerne have dyr og bamser med i bussen og nogle ved hvor vi skal køre hen, fx til svømmehallen. Når et barn giver udtryk for det, prøver jeg altid at lave det til en fælles tur, så kan vi alle (dem der vil) tage i svømmehallen og når vi når frem, leger vi svømmehal en tid.

Denne artikel er skrevet ud fra Tove Schack Nielsens artikel om hvordan hun bruger legen som redskab i børns sproglige udvikling. Du kan læse hele hendes fremgangsmåde, der tager udgangspunkt i Marte Meo principperne her på siden. 

Tilmeld dig Toves webinar her

Tove Schack Nielsen er en del af Forum for leg – et samarbejde mellem BUPL Fyn og UCL, der ønsker at sætte spot på legen gennem artikler, workshops, podcasts og arrangementer. Tilmeld dig Tove Schack Nielsens webinar ”Støt børns leg og sprogudvikling i hverdagen med Marte Meo som redskab” torsdag den 28.11.2024  og få værktøjer til, hvordan børns leg kan integreres som en del af pædagogisk praksis for at maksimere børns læring og trivsel.

 

 

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.