Jeg er ”bare” pædagog

Tre pædagogstuderende på UCL i Odense har undersøgt stigmatiseringen af pædagoger, som kan hænge sammen med, at det bliver sværere at rekruttere pædagoger.
Barepædagogartikel

Med deres opgave ønsker de tre studerende, Helene Deleuran Christiansen, Lærke Lynggren Nielsen og Frida Dissing, at forbedre rekrutteringen af pædagoger og nedbryde fordomme og stigmatisering af pædagogfaget.

Et fald i tilslutning til pædagoguddannelsen og en stigning i pædagoger, der forlader faget kan ifølge de studerendes rapport være fordi pædagogfaget har et dårligt ry. Det dårlige ry er skabt af samfundet og pædagogerne selv. Blandt andet kan en del af problemet være, at pædagoger ikke selv er gode nok til at sætte ord på deres faglighed. 

I undersøgelsen har de blandt andet spurgt pædagogstuderende på UCL i Odense, om det betyder noget for dem, hvad andre tænker om, at de er ved at læse til pædagog. Her svarer 26,2 % ja, mens 47,6% svarer, at det i nogen grad har betydning. 61,9% har mødt fordomme, når de har fortalt deres valg af uddannelse. 

”Skal du bare være pædagog,” ”Alle kan passe børn,” og ”Er det ikke en kaffeklub for midaldrende kvinder” er nogle af de reaktioner, de studerende har fået. Og den manglende forståelse og viden for og om pædagogfaget kan være med til at give faget et dårligt omdømme.

Hvis vi ikke selv som pædagoger italesætter vores faglighed, hvordan skulle omverden så forstå, hvad det er, vi går og laver.

Agnete Kramme, uddannelsesleder på pædagoguddannelsen, UCL Odense

Sæt ord på fagligheden
Professionsmedarbejder i BUPL Fyn, Rikke Finseth har talt med de tre studerende i forbindelse med deres opgave. Og hun kan godt genkende, at det kan være en udfordring for pædagoger at sætte ord på deres faglighed:

”Der er virkelig noget med at tro på sin faglighed. Der er noget sprogligt med pædagoger og pædagogiske assistenter. Politikere og forældre ved ikke, hvad det indebærer. Men de ved godt, hvad en læge, en sygeplejerske og en social og sundhedsassistent er.”

Hun bakkes op af uddannelsesleder på pædagoguddannelsen på UCL, Agnete Kramme:

”Hvis vi ikke selv som pædagoger italesætter vores faglighed, hvordan skulle omverden så forstå, hvad det er, vi går og laver. Derfor bliver den kommunikation, pædagoger laver utrolig vigtig.” 

I de studerendes rapport fremgår det, at stigmatiseringen er tydeligst hos de nuværende studerende. Og det kan være en del af forklaringen på, at færre søger ind på pædagoguddannelsen. 

Artiklen er skrevet på baggrund af opgaven ”Samskabelsesprojekt” skrevet af Helene Deleuran Christiansen, Lærke Lynggren Nielsen og Frida Dissing. Uddrag fra opgaven er offentliggjort med forfatternes tilladelse j.f. 
Bekendtgørelse af lov om ophavsret nr. 1144 af 23/10/2014

Ifølge en analyse lavet for Danske Professionshøjskoler, vil der i 2030 mangle knap 14.000 pædagoger 
svarende til 15 %.

Ifølge tal fra Uddannelses- og Forskningsministeriet i 2023, er antallet af 1.prioritets-ansøgere faldet med 39 procent siden 2016. I samme periode er optaget faldet med 25%.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.