Pædagoger rykkede Sammen om Fritiden

Vi skal blive endnu bedre til at sætte ord på fagligheden, lød det fra flere deltagere, da en gruppe fritidspædagogiske ildsjæle var samlet under overskriften 'Sammen om fritiden' tirsdag aften på Kongebryg i Næstved.
Nils Falk Hansen
Nils Falk Hansen underholdte og inspirerede med konkrete eksempler fra sine feltstudier på fritidsområdet.

Med levende lys på bordene og rødlig belysning fra oven lignede det ved første øjekast en regulær hyggeaften, men selvom den nordiske tapas og de våde varer fra baren bidrog yderligere til hyggen, skulle man ikke tage fejl. 

Der var fuldt fagligt fokus på fritidspædagogik denne oktoberaften på Kongebryg, hvor tre korte inspirationsoplæg lykkedes med at sætte liv i den efterfølgende debat om fritidsområdets muligheder og begrænsninger.

Her slog flere deltagere til lyd for, at fritidspædagoger skal blive bedre til at sætte ord på fagligheden, både for at stå stærkere i forhold til skolen og for at kunne påvirke de pædagogstuderende til at gå fritidsvejen.

Nogle talte for, at vi bør søge tilbage mod det, som de gamle fritidshjem var så gode til, og et par stykker betonede vigtigheden af, at pædagoger lægger hovedvægten af deres arbejde i fritidsdelen fremfor skoledelen.
 

Fyraftensmødet 'Sammen om Fritiden' på Kongebryg i Næstved


Aftenens ordstyrer og første oplægsholder, BUPL's Trine Ankerstjerne, gav en indføring i BUPL's indsatser på fritidsområdet, men hun havde også en del peptalk med i ærmet i aftenens anledning.

- Det kan godt være, at Danmarks Lærerforening er storebror på skoleområdet, men på fritidsområdet er vi deres storebror. Det er os, der har fagligheden her, og det er virkelig vigtigt, at vi husker på dette, sagde Trine Ankerstjerne blandt meget andet.

Skulle man være i tvivl om, hvorvidt fritidspædagogik gør en reel forskel for børn og unge, kunne man blot lytte til aftenens andet oplæg leveret af Ayse Kosar Larsen, projektleder i Center for Ungdomsstudier.

Hun har været med til at gennemføre en spørgeundersøgelse blandt 2.500 børn og unge, der går i SFO eller klub landet over, og den viser en tydelig tendens. Dem, der benytter den lokale SFO eller klub mest, er gennemsnitligt i bedre trivsel end dem, som i mindre grad bruger fritidstilbuddet.

Ayse Kosar Larsen, projektleder i Center for Ungdomsforskning (CUR)

Undersøgelsen kunne dog ikke sige noget om alle dem, der ikke er indmeldt i et fritidstilbud, hvilket Ayse Kosar Larsen er meget bevidst om.

- Der ligger et kæmpestort opsøgende arbejde i at få flere af dem, som mistrives og ikke går i SFO eller klub, til at blive en del af de fritidspædagogiske fællesskaber, sagde Ayse Kosar Larsen.

Syn for sagen fik man under aftenens tredje og sidste oplæg. 

I en række feltstudier har Nils Falk Hansen, Ph.D. på Danmarks Pædagogiske Universitet, observeret og beskrevet, hvordan fritidspædagogik virker i praksis, og hvordan legen spiller en afgørende rolle for trivsel.

Med konkrete situationsbeskrivelser satte han en tyk streg under fritidpædagogens afgørende betydning, når det handler om at få inkluderet flest muligt i det brede fællesskab.

 - Det er i sine invitationer til selvoverskridende fordybelse og forpligtende møder med de andre, at fritidspædagogikken har noget helt særligt at tilbyde børn og unge, lød det blandt andet fra Nils Falk Hansen.
 

Nils Falk Hansen til fyraftensmødet 'Sammen om Fritiden" den 24. oktober 2023


Derefter blev ordet sat fri, og her bød deltagerne ind med mange gode input og pointer fra deres fritidspædagogiske virkelighed. 

BUPL Sydøst takker de fremmødte for en fin aften og håber, at deltagerne gik tilbage til praksis med fornyet inspiration og motivation.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.