Appel til Lollands politikere: Drop spareforslag om færre pædagoger

Det vil forringe den pædagogiske kvalitet, hvis Børne- og Skoleudvalget i Lolland Kommune vedtager et aktuelt spareforslag, der sigter efter at sænke andelen af uddannede pædagoger i kommunens vuggestuer og børnehaver.

Børnene har brug for flere pædagoger, ikke færre, skriver FTR Tina Jansen i et debatindlæg bragt i Folketidende.

Hvis Lollands politikere beslutter at sænke andelen af uddannede pædagoger i kommunens vuggestuer og børnehaver, er der ikke kun tale om et kortsigtet spareforslag. Det vil også gå stik imod de aktuelle behov i en tid med stadig flere sårbare børn og imod den høje faglighed, som kommunen selv ønsker for området.

I det lys retter jeg på vegne af pædagogerne en appel til børne- og skoleudvalget om at afvise det aktuelle spareforslag, som går på at sænke den nuværende målsætning om 75 procent uddannede pædagoger i dagtilbud til 60 procent.

Den faktiske pædagogandel er reelt 66 procent og ikke 75 procent, som har været målsætningen, men det ændrer ikke ved, at besparelsen vil forringe kvaliteten for Lollands børn. De har brug for flere pædagoger, ikke færre.

I forvejen er vilkårene for det pædagogiske arbejde på Lolland blevet ringere i løbet af de senere år. Det viser BUPL’s vilkårsundersøgelse, som er den årlige spørgeundersøgelse blandt pædagogerne.

I 2022 angav seks procent af Lollands dagtilbudspædagoger, at de var eneste faste pædagoger på stuen. I 2025 er samme tal steget til 17 procent. Hvad betyder det for det pædagogiske arbejde, at man er den eneste uddannede pædagog på stuen?

"Ringere kvalitet overfor børnene" svarer en pædagog fra Lolland i vilkårsundersøgelsen 2025.

“At jeg ikke har nogen at sparre med i forhold til børnenes trivsel, og at det er mig, der skal justere praksis, hver gang der er noget, som ikke fungerer optimalt” svarer en anden pædagog fra Lolland.

Samtidig med, at kvaliteten er dalet på Lolland de senere år, er udfordringer i Lollands vuggestuer og børnehaver kun vokset yderligere.

I 2022 angav 42 procent af Lollands dagtilbudspædagoger, at de ikke havde tilstrækkelig tid til at arbejde med børn i udsatte positioner, men her i 2025 er tallet vokset til hele 69 procent. “Vi har mange børn fra belastede familier, som kræver meget planlægning. Mange af børnene kræver 1:1,” tilføjer en pædagog i en kommentar.

Læg dertil den nye støttestruktur, der trådte i kraft 1. august. Den betyder mere inklusion og flere børn med særlige udfordringer i almene dagtilbud. I det hele taget mere krævende pædagogiske opgaver.

Så kære udvalgspolitikere, drop spareforslaget, fasthold jeres høje ambitioner for fagligheden og investér i vores fremtid, nemlig børnene.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.