Inspiration: Godt arbejdsmiljø med highfive og fælles front

Da Trine Christensen for godt et halvt år siden stod som nyvalgt arbejdsmiljørepræsentant (AMR) i en stor daginstitution i Kolding, skulle der ske noget nyt. Stemningen i hverdagen var ikke decideret dårlig, men der var en del sygemeldinger, snak i krogene og det, Trine Christensen betegner som ”uro” i huset.
”Som ny AMR var jeg meget nysgerrig i forhold til, hvad der trigger de her stemninger? Hvordan kan vi arbejde med det, og hvordan kan vi løse problemerne? Alle skal jo have det godt,” siger Trine Christensen, der er pædagog og AMR i Midtbyens Børnehus i Kolding
Sammen med tillidsrepræsentanten og institutionens ledelse satte hun sig derfor et mål om at øge fokus på arbejdsmiljøet og løfte trivslen i huset. Og det er det arbejde og de erfaringer, hun gerne vil dele, så andre måske kan få inspiration til AMR-arbejdet.
Systematik i AMR-arbejdet
I en stor institution med ca. 120 vuggestue- og børnehavebørn samt 35-40 ansatte er der mange opgaver, og det kan være svært at have føling med alle. Derfor var første skridt i Midtbyens Børnehus, at arbejdsmiljøet i langt højere grad end tidligere skulle være en fælles opgave – og et fælles ansvar.
Det resulterede i ’AMG’ – en arbejdsmiljøgruppe, som består af institutionens leder, afdelingsleder (nu souschef), tillidsrepræsentant (TR) og AMR. Gruppen mødes hver tredje måned og gennemgår APV’en og har en klar dagsorden. Der bliver lagt en køreplan for det kommende kvartal, så gruppen er på forkant med alle opgaver omkring arbejdsmiljø.
Gruppen har ovenikøbet udfærdiget en kontrakt, hvor de alle har skrevet under på, at de vil arbejde for et godt arbejdsmiljø.
”Hvis man virkelig vil det gode arbejdsmiljø, så er det helt afgørende, at ledelsen er med og bakker op, så vi på den måde har fælles front. Kontrakten gør det en lille smule højtideligt. Den understreger, at vi alle har ejerskab til opgaven og har forpligtet os til at gøre en indsats sammen,” siger Trine Christensen.

Det er ikke brok, når det bliver sagt til de rigtige
Udover kvartalsmødet har gruppen hver måned et kort ’snak sammen’-møde, hvor de vender stemningen i huset, hvad der rører sig, og om folk har det godt.
”Det talte vi selvfølgelig også om før, men det gør en kæmpe forskel, at det nu er sat i system. Dels tager jeg selv forud for mødet en runde på stuerne og spørger, om alt er godt – og dels er kollegerne måske også mere opsøgende, når de ved, at vi snart skal holde møde om trivsel og arbejdsmiljø,” siger TR Jannie Eriksen.
Netop kulturen med at tale om tingene og få udfordringer frem i lyset er en proces, der godt kan tage tid, understreger de to tillidsvalgte.
”Nogle har svært ved at sige, hvad der er galt, fordi de synes, det er ”brok”. Men det er ikke brok, når det bliver sagt til os, for så siger man det jo til de rigtige. Vi går videre med alle udfordringer og gør en indsats for at løse problemerne. Og vi nævner aldrig navne. Det er handling og problemløsning, der er i fokus – ikke hvem der har sagt hvad,” siger Trine Christensen.
Fra problem til handling
Pointen er, at der ikke må være langt fra problem til handling – og det gælder i stort som i småt.
”Det kan være en helt konkret hændelse, hvor en kollega slår hovedet på en defekt låge. Så får vi fat i pedellen, som fikser lågen. Men der kan også være problemer, der er sværere at løse med enkle midler. Det kan fx være samarbejdsvanskeligheder eller interne gnidninger eller udfordringer i forbindelse med omrokeringer og skift i huset. Så prøver vi at finde gode værktøjer til at tackle de forskellige situationer, og vi følger altid op,” fortæller Trine Christensen.

Husk anerkendelse og highfive
Midtbyens Børnehus har nu haft arbejdsmiljøgruppen i lidt over et halvt år, og spørger man TR og AMR, er der ingen tvivl om effekten. Arbejdsglæden i huset er højnet, stemningen er god, og der er ikke så meget ’snak i krogene’.
Både Trine Christensen og Jannie Eriksen understreger, at et godt arbejdsmiljø ikke kommer alene ved at holde kvartalsmøder og månedlige ’snak sammen’-møder. Det handler også om de små ting i hverdagen. Om at gå en runde og sige godmorgen til alle og at respektere og anerkende hinanden som kolleger. Og at fejre de små sejre i hverdagen.
”Vi giver ofte en highfive, når noget lykkes – det kan være, når man har haft et godt møde, når man løser et problem eller kommer i mål med en opgave. Så giver vi lige en highfive, når vi mødes på gangen. Vi behøver ikke sige noget, vi ved, hvad det betyder,” siger Trine Christensen.
En bedre arbejdsdag for alle
”Det kan også være en highfive i overført betydning - altså verbale highfives. De er lige så vigtige. Det kan være, når en kollega har håndteret en konflikt på en god måde, eller når der har været en situation med højt støjniveau og vildt kropssprog, og man så får det landet godt og trøstet barnet. Så siger man lige ’godt skuldret’ eller anerkender kollegaen ved at spørge ind til, hvordan hun gjorde,” siger Jannie Eriksen.
”Den slags er med til at give os alle sammen en bedre arbejdsdag. Og i sidste ende handler det jo om børnene. Når vi har det godt, har børnene det godt,” slutter Trine Christensen.
3 tips til arbejdsmiljøet
Ud fra deres erfaringer i Midtbyens Børnehus deler Trine Christensen og Jannie Eriksen tre gode råd til et godt arbejdsmiljø:
1. Sæt opgaven med arbejdsmiljø i system
Sæt møder i kalenderen, gennemgå APV’en og skab overblik over de opgaver, der kommer. Når emnet arbejdsmiljø bliver et fast punkt på dagsordenen, bliver man som AMR og TR mere opmærksomme på, hvad der rører sig, og man bliver automatisk mere opsøgende i forhold til trivselsspørgsmål. Et fast system gør også, at det øvrige personale ved, at der bliver handlet og taget hånd om eventuelle problemer.
2. Del ansvar og uddelegér opgaver.
Del opgaver ud - det må man godt. Når flere i institutionen bliver en del af AMR-opgaven, øger man den generelle viden om arbejdsmiljø, og der bliver i fællesskab taget ejerskab over opgaven. Det er i alles interesse at have god stemning og godt arbejdsmiljø – derfor er det også alles ansvar.
3. Giv highfives
Gerne de ægte, fysiske håndslag, men verbale highfives i form af ros, anerkendelse og nysgerrighed i forhold til hinandens faglighed og trivsel er også i høj kurs. Gør det på din måde, men prioritér det!