Ishøj: Pas på minimumsnormeringerne og udsatte børn og unge

Der er gode intentioner i Ishøj Kommunes budgetkatalog 2024 ift minimumsnormeringer, men også faldgrupper. Den generelle mistrivsel blandt børn og unge kræver en særlig opmærksomhed - også i lyset af, at flere besparelsesforslag, herunder øget forældrebetaling, kan ramme især Ishøjs udsatte børn og unge.
dreng

Til budgetkataloget 2024 har BUPL Storkøbenhavn følgende kommentarer:

2024 er året, hvor loven om minimumsnormeringer træder i kraft. I den forbindelse har Ishøj Byråd tidligere behandlet en sag, hvor man vil ændre tildelingsmodellen, så den sikrer, at budgettet muliggør overholdelse af lovgivningen om minimumsnormeringer. Denne beslutning hilser vi velkommen. Vi vil dog anbefale, at Ishøj Kommune anvender hele bloktilskuddet til at løfte området, der skyldes indførelsen af minimumsnormeringer. Ellers vil institutionerne i praksis opleve et fald i normeringen for børnehavebørn i 2024 sammenlignet med 2023. Samtidig vil budgetmodellen blive sårbar i forhold til, om Ishøj Kommune til hver en tid kan leve op til kravet om minimumsnormeringer, idet selv små udsving i børnetallet vil påvirke, om der faktisk er budget til minimumsnormeringer. En ekstra børnehavepulje vil modvirke disse forhold. 

Forslaget om reduktion i ressourcepædagogteamet vil i øvrigt betyde, at der ikke afsættes tilstrækkeligt budget til minimumsnormeringer, da ressourcepædagogerne indgår i opgørelsen af minimumsnormeringer, men mere om det under vores bemærkninger til de konkrete forslag.

Vi oplever generelt en stigning i mistrivsel blandt børn og unge i samfundet. Og I Ishøj Kommune er der pga. den socioøkonomiske sammensætning i befolkningen i særlig grad behov for, at vi kan tilbyde pædagogiske tilbud af høj kvalitet. Vi mener derfor, at Ishøj Kommune burde følge eksemplet fra en række af kommunerne i området og tilbyde en normering, som er bedre end minimum. Vi er samtidig bekymrede for de konkrete forslag i budgetkataloget, som vedrører besparelser på forebyggende indsatser og gadeplansarbejde. Ligeledes også muligheden for frokostordning i dagtilbud er vigtigt at bibeholde, da det sikrer, at også børn fra udsatte familier får en sund og varieret kost.

Vi kommenterer denne gang også på SFO-taksten - noget vi ellers ikke har for vane. Vi stiller os selvfølgelig til rådighed for spørgsmål og uddybende kommentarer.

 

Forslag ØPU 06- Reducering af gadeplansindsats med 50%, ØPU 07- Midlertidigt stop for uddannelse af Baba, ØPU 08 – Midlertidigt stop af uddannelse af bydelsmødre. 

Alle tre forslag rammer vigtige elementer i Ishøj Kommunes forebyggende indsats i områder med sociale udfordringer. Både Baba og bydelsmødre har til formål at styrke sammenhængskraften imellem minoritetsforældre og det øvrige samfund, samtidig med, at forældrerollen styrkes. 

Gadeplansindsatsen har til formål at møde børn og unge der, hvor de færdes og har et vigtigt kriminalitetsforebyggende formål. Disse indsatser gavner ikke alene børn og unge i de udsatte områder. De gavner alle borgere i Ishøj Kommune, da indsatserne styrker lokale fællesskaber og forebygger sociale problematikker, som kan give utryghed i den brede befolkning pga. utryghedsskabende adfærd og evt. kriminalitet.   

 

BUU 11 – Forhøjelse af forældrebetalingen på SFO

Normalt er vi tilbageholdende i BUPL med at kommentere på størrelsen af forældrebetalingen, men med de forhøjelser, der foreslås, er vi bekymrede for, om det vil betyde, at væsentligt færre vil anvende Ishøjs SFO 1 tilbud. I forvejen er andelen af børn i SFO i Ishøj Kommune lav.

Vi forudser, at det særligt i de ”ældste klasser”, hvor SFO-tilbuddet fravælges, og at det også vil betyde, at der efterfølgende vil være færre, der forsætter i SFO2/klub. 

Det er samtidig et forslag, som kan have en socialt skæv effekt, hvor særligt børn i udsatte og økonomisk pressede familier udmeldes af SFO - og det er netop disse børn, som i udpræget grad har behov for et fritidspædagogisk tilbud fremfor at være overladt til sig selv.

Forskning viser, at fritidspædagogiske tilbud af høj kvalitet kan forbygge både klassisk social udsathed og ny udsathed som fx ensomhed og angstproblematikker. Vi anbefaler derfor et styrket fokus på og en øget investering i gode fritidspædagogiske tilbud, som flere børn og unge kan og har mulighed for at deltage i. 

 

BUU 02- Reduktion af ressourcepædagogteam

Vi ser desværre en tendens til, at flere børn og unge har behov for særlig støtte for at kunne trives og indgå i fællesskabet i det almene tilbud. Støtten har også til formål at forebygge, at børnene senere hen har behov for et mere specialiseret tilbud. I en presset dagtilbudshverdag, hvor mange pædagogstillinger står ubesatte hen, har pædagogerne behov for adgang til hjælp og vejledning fra ressourcepædagogerne for at kunne løfte opgaven med at tilbyde børnene den rette støtte. Vi er derfor bekymrede for, at en reduktion i ressourcepædagogteamet vil medføre, at en stor gruppe børn ikke får den nødvendige hjælp og støtte til at kunne indgå i et alment tilbud, og at de i yderste konsekvens må flyttes til et specialiseret tilbud. 

Gennemføres denne besparelse må midlerne tilbageføres til daginstitutionsområdet, da ressourcepædagogteamet indgår i opgørelsen af minimumsnormeringer og dermed ikke lever op til lovkravet.

 

BUU 06 - Omlægning af frokost som en del af dagtilbudsydelsen til vuggestuen

Den kommunale frokostordning i dagtilbud sikrer, at alle børn i dag får en næringsrig og afbalanceret frokost hver dag. Vi ved, at dette er en vigtig forudsætning for børns trivsel, læring og udvikling. Madordningen er ligeledes et godt pædagogisk redskab, som giver adgang til god læring, fællesskab og sansestimuli for de små børn. Vi anbefaler derfor, at man fortsætter med en kommunal madordning i Ishøj Kommune fremover.  

 

BUU 09 – Nedlæggelse af heldagsskoletilbud på Strandgårdsskolen

Det er i vores perspektiv med for stor risiko og for en lille besparelse, at man foreslår nedlæggelse af heldagsskolen. Der er på Strandgårdskolen et fundament, som ikke bør afvikles til fordel for en ”normal” skolestruktur. Vi frygter, at det kan blive svært at holde på børnene efter skole, især med den nuværende pris og normering på SFO’ er i Ishøj Kommune. Risikoen er, at børnene i stedet vil hænge ud på gaden eller sidde isoleret derhjemme. 

På vegne af BUPL Storkøbenhavn

Cindie Christoffersen, faglig sekretær i BUPL Storkøbenhavn og Lene Holm Thomassen, fællestillidsrepræsentant for pædagogerne i Ishøj.

Rådighedskataloget for Ishøj Kommunes kommende budget for 2024-27

 

 

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.