Høje-Taastrup: Budgetforslag 2024 rammer klubberne

Der er flere fine takter i Høje-Taastrup Kommunes budgetforslag på bl.a. specialområdet og et øget samarbejde mellem skole og klub. Men vi ser med stor bekymring på, at klubområdet igen nedprioriteres ved forskellige tiltag.

BUPL Storkøbenhavn har nedenstående kommentarer til Høje-Taastrup Kommunes budgetforslag :

ISU 01: Tættere samspil mellem skole og klub til gavn for børnene.
Forslaget om at øge samarbejdet mellem klubber og skole kan potentielt bidrage positivt til at øge trivsel og deltagelsesmuligheder for de unge i Høje-Taastrup Kommune. Dog vil vi påpege, at det forudsætter, at klubpædagogernes faglighed og arbejdsmetoder inddrages på lige fod med det undervisningsfaglige. Undersøgelser viser, at klubpædagogernes fritids- og ungdomspædagogiske faglighed skal inddrages på egne præmisser, og ikke blot som undervisere i enkelte lektioner for at få den størst mulige pædagogiske kvalitet i skolen. Ligeledes er samarbejde og fælles forberedelse mellem pædagoger og lærere en forudsætning for at lykkes med opgaven.

I analyseprocessen, som ligger forud for gennemførelsen af forslaget, er det af yderste vigtighed, at der bliver rakt ud til de lokale medspillere, da det er her, de gode idéer og erfaringer allerede er på mange skoler. Og inddragelsen af LokalMED er lige så vigtig som inddragelse af SektorMED. Samarbejdet mellem skole og klub vil lykkes bedst, hvis der stilles krav om inddragelse og indflydelse i processen helt ned til den enkelte medarbejder.

Fra BUPL Storkøbenhavns side er det vigtigt at understrege, at et tættere samspil mellem skole og klub ikke skal ske på bekostning af kvaliteten i klubberne. Derfor skal de ekstra timer, der lægges i skolen, ikke finansieres i klubtilbuddet, da dette vil betyde en de facto forringelse af klubtilbuddene og deres mulighed for at drive klubber med høj pædagogisk kvalitet.

BUPL Storkøbenhavn ser frem til at være en del af processen, og vi stiller os gerne til rådighed for yderlige drøftelse af disse perspektiver, da vi kan byde ind med meget viden og erfaring.

 

Del 2 
Forslaget om at tænke aftenklubberne på tværs og justere med færre og større samlede aftenåbne tilbud på tværs, finder BUPL Storkøbenhavn aldeles bekymrende.

Begrænsning af aftenklubbens åbningstider kan meget vel være dødsstødet til aftensklubben, da de unge mister tilknytningen og i stedet finder fællesskaber andre steder, som ikke understøtter trivsel, integration og forebyggelse af kriminalitet. Det kan betyde ekstra udfordringer og arbejdsbyrde hos det kriminalpræventive team.

Særligt forslaget om sammenlægning af aftensklubber vækker stor bekymring, da skiftende matrikler vil skabe dårligere tilbud med mangel på lokal forankring. Relationen mellem de unge og deres lokale pædagoger mindskes, hvilket er i risiko for at skabe yderligere mistrivsel, da de unge vil mangle den/de voksne, som de kender og er fortrolige med. Samtidig vil forslaget gøre klubben mindre attraktiv pga. den større afstand til klubben. De unge ønsker frihed, som de ikke kan få, hvis de er afhængige af busser mm. 

 

ISU 03: Mere fleksibel anvendelse af interne specialundervisningstilbud
BUPL Storkøbenhavn bifalder, at det skal undersøges, hvordan vi bruger specialundervisningstilbuddene optimalt, og vi ser frem til at modtage mere info om den kommende projektgruppe med deltagelse fra skoler og PPR. Vi forventer, at der også er repræsentanter fra det pædagogiske personale i denne projektgruppe, da der i mange af disse tilbud er flere pædagoger end lærere.

Ved at have et mål om at få skabt nogle nye miljøer, hvor der kan skabes flere pladser til en lavere enhedspris, skabes der bekymring hos de ansatte, da dette kan forstås som, at der skal flere børn pr. voksen. Personalet er i forvejen presset til det maksimale, og der kan ikke rummes flere børn, uden der samtidig ansættes mere personale. De eksisterende tilbud vil også blive presset på deres kapacitet ift. lokaler mm. 

Hvis der arbejdes frem mod fleksible gruppestørrelser, delvis inkludering i almenklasser mv., bør der i høj grad tages hensyn til de ansattes arbejdsvilkår samt børn i både special- og almentilbud. Ikke alle forslag bør effektiviseres blot for at spare, da det kan koste mere på den lange bane, hvis de nye løsninger medfører større mistrivsel hos børn og ansatte.

Det er vigtigt at tage det uddannede personale med i processen med at kigge på ændret tilrettelæggelse af gruppebaseret specialundervisning, enkeltintegration til mere gruppebaserede indsatser, ny prismodel for enkeltintegration (bruges fagligheder her som besparelser, uden blik for, hvad der er bedst for barnet) og smidigere samarbejde mellem skoler og PPR. 

Generelt ser vi i BUPL Storkøbenhavn positivt på, at der kigges på og tænkes i nye måder at bedrive specialområdet. Især, at der fokuseres på, at børn og unge i udsatte positioner kan blive i Høje Taastrup Kommune, da det på længere sigt kan få stor betydning i barnets, den unges og familiens liv. 

I forhold til en mere fleksibel anvendelse af interne specialtilbud har vi nogle opmærksomhedspunkter, som vi har erfaret er vigtige for, at et tilbud fra start bliver vellykket. Det drejer sig om:

  • Organisering og ledelse 
  • Fysiske rammer 
  • Viden og kompetencer 
  • Formål og pædagogiske mål 
  • Økonomi og normering 
  • Løn og vilkår

En nærmere uddybning af disse opmærksomhedspunkter findes i BUPL Storkøbenhavns dialogværktøj, rettet mod inklusion og mellemformer, som tidligere på året er blevet præsenteret for forvaltningen, og som kan findes her: Tjekliste og dialogværktøj mellemformer

 

ISU 12: Kun 1 årlig betalingsfri måned for klub
Klubberne oplever, at de to måneders betalingsfri har betydning i forhold til at få flere indmeldte i klubberne. Klubberne bruger de betalingsfrie måneder til at rekruttere nye medlemmer og få de unge væk fra gaden om sommeren. Erfaringen viser, at de unge herefter fortsat bliver i klubben. 

Denne rekrutteringsindsats er særligt vigtig i områder med boligsocial udsathed, herunder minoritetsmiljøer, idet børn fra bl.a. Sprogklasser og udsatte områder har stor gavn af klubtilbuddet, som øger tilknytningen til samfundet, øger integrationen og styrker trivsel.

Vi oplever desværre, at særligt familier med begrænset økonomisk råderum er i risiko for at fravælge klubberne, så en øget brugerbetaling i klubberne har en betydelig social slagside.   

Vi er derfor bekymrede for, om konsekvensen af dette prioriteringsforslag er, at flere unge mennesker fra socialt udsatte områder vil hænge ud på gaden, hvilket ikke er gavnligt for hverken de unge selv eller de resterende borgere i kommunen. 

Derudover er der fra medarbejdersiden rejst forslag til budgettet i prioriteringskataloget om at fjerne den ene lukkeuge, som stadig er i klubberne, og derved sikre, at klubberne har samme betaling og åbningsuger som SFO og daginstitutioner. Ligeledes vil det kunne aflaste det kriminalpræventive område, som bekræfter, at lukkeugerne påvirker de unges adfærd og bevirker, at de hænger mere på gaderne.

 

Kommentar til den tekniske korrektion af budgetforslag - Minimumsnormering
I forbindelse med, at loven om minimumsnormeringer træder i kraft, modtager Høje-Taastrup Kommune et forhøjet bloktilskud på 16,7 mio. kr. årligt. Det tekniske budget lægger op til, at en del af disse midler ikke anvendes til bedre normeringer, men i stedet tilføres kommunekassen – nærmere bestem 1,6 mio. kr. i 2024, 2,7 mio. kr. i 2025, 1,3 mio. kr. i 2026 og hele 4,5 mio., kr. i 2027. Grunden til, at beløbet varierer, er forskellige forventninger til udgifter til indsatser, der tidligere er besluttet at finansiere med ”minimumsnormeringspenge”.

I BUPL Storkøbenhavn vil vi gerne opfordre til, hele beløbet afsættes til bedre normeringer, helst som en fast del af normeringen, men i en overgangsperiode evt. i form af en ”rest pulje”, så de allerede vedtagne indsatser kan finansieres indenfor den afsatte ramme. Vi er stort set enige i forvaltningens beregning af, at Høje-Taastrup Kommune afsætter et budget, der muliggør at leve op til lovgivningens normeringskrav. Dog vil vi gøre opmærksom på, at der i denne beregning er en stor andel af ressourcerne, der stammer fra specialiserede indsatser. I Høje Taastrup Kommune er der mange børn, som kalder på en særlig indsats, hvorfor de ekstra ressourcer til specialiserede indsatser er nødvendige. Men det betyder samtidig, at normeringen på normalområdet er væsentligt lavere, end det gennemsnitlige normeringstal. Vi opfordrer til, at Høje-Taastrup Kommune har et normeringstal, som er bedre end lovgivningens minimumskrav og at det fulde forhøjede bloktilskud øremærkes normeringer på daginstitutionerne i budget 2024.

Lisbeth Brandt Andersen, fællestillidsrepræsentant ( 0-6 år), Mette Bjerring Klint Jensen (SFO/klub) og Anders Thostrup, faglig sekretær.

 

Høje-Taastrup Kommune Budget 2024-27 

 

 

 

 

 

 

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.