Brøndby: Budgetforslag peger på lavere pædagogandel og lukning af aftenklubber

Med afsæt i Brøndbys ambitioner i en sammenhængende Børne- og ungepolitik (2030), der lægger vægt på trivsel, stærke fællesskaber og tidlig indsats, er det foruroligende at se forslag om at reducere pædagogandelen og lukke aftenklubber.
Brøndby

Høringssvar Brøndby Budgetkatalog 2025-2028

Med afsæt i Brøndbys ambitioner i en sammenhængende Børne- og ungepolitik (2030), der lægger vægt på trivsel, stærke fællesskaber og tidlig indsats, er det foruroligende at se forslag om at reducere pædagogandelen og lukke aftenklubber. Forskning viser, at institutioners ’løfteevne’ er afhængig af personalets høje faglighed. Derfor er det beklageligt, at man igen foreslår at sænke målet for pædagogandelen i både dagtilbud og SFO. Det er ligeledes et faktum, at pædagoger foretrækker at arbejde i institutioner med en høj pædagogandel.

Dagområdet:
Brøndby kommunes dagtilbud overgik fra 1. januar 2024 til lønsumsstyring. Der har siden hersket stor forvirring – hvorfor gik dagtilbudsområdet ud af 2023 med et stort underskud, og hvorfor var der i de nye udmeldte budgetter ikke løn nok til den forventede normering. De fejl og manglende fremskrivninger, der lå bag dette, er nu heldigvis opklaret, og der vil forhåbentlig blive taget hånd om de økonomiske konsekvenser. Men i sparekataloget figurer stadigvæk besparelsen på pædagogandelen, som var begrundet i at modgå budgetoverskridelsen fra 2023, der senere har vist sig at have helt andre kilder end driften af selve dagtilbuddene. Vi opfordrer derfor til denne besparelse fjernes. Endelig har vi endnu ikke set de nye budgetter, og det står derfor hen i det uvisse, hvordan normeringsniveauet er i forhold til lovgivningen om minimumsnormringer. Vi føler os temmelig sikre på, at Brøndby afsætter budget til at nå minimum, men langt fra sikre på hvor meget der kan skæres fra nuværende niveau, før det ikke længere er tilfældet. Der således en lang række tekniske grunde til ikke at skære på området, men der er også en lang række vigtigere pædagogiske og sociale grunde til ikke at skære på området.
Det er positivt, at der er forslag om at styrke forebyggende og tidlige indsatser for børn i udsatte positioner, men bekymrende, at det sker samtidig med besparelser på de almenpædagogiske miljøer. For at sikre effekt af de tidlige og særlige indsatser er et stærkt almenpædagogisk miljø nødvendigt. Uden det risikerer vi færre fagligt uddannede omkring børnene og manglende effekt af investeringerne. Vi kan derfor kun bakke op om udvidelsesforslagene, hvis de ikke sker på bekostning af reduktion i nuværende ressource.

BSKU-20 Ændring af budgetteret pædagogandel i daginstitutionerne
Vi er i forhold til dette forslag ganske enige i, at det vil få konsekvenser for kvaliteten i Brøndby kommunes dagtilbud. Brøndby Kommune har som kommune været en forløber for høje ambitioner og høj pædagogandel og dertilhørende pædagogisk kvalitet. Det sættes nu over styr, såfremt denne besparelse vedtages. Vores erfaring er, at et højt måltal for pædagogandel også betyder en højere pædagogandel, end hvis måltallet sættes er lavere. Vi ved fra forskning, at andelen af veluddannede medarbejdere betyder meget for et dagtilbuds kvalitet og løfteevne. Vi ved også, at pædagoger foretrækker at finde job, hvor pædagogandelen er høj. Derfor indeholder dette forslag et potentiale til at bringe hele dagtilbudsområdet i en nedadgående spiral.

19. Ændring af åbningstiden i kommunens daginstitutioner
I relation til den foreslåede nedsættelse af åbningstid, er vi af den opfattelse, at det vil reducere væsentligt i serviceniveauet for familier i Brøndby. Nedenstående eksempel, kan illustrere hvorledes det kan udfordre eksempelvis fuldtidsarbejdende familier:
Hvis en forælder arbejder fuld tid, f.eks. 7,4 timer om dagen i Nordhavnen og har en samlet transporttid på 1,8 time (inklusive ventetid), vil deres arbejdstid kunne afvige fra institutionens åbningstid med kun 30-40 minutter i hver ende. Denne tidsmargin er meget lille. Derudover vil mange forældre typisk have brug for ekstra fleksibilitet i åbningstiden på enkelte dage. Derfor dækker et gennemsnitligt dagligt fremmøde på 88 børn sandsynligvis over et langt større antal familier, som har behov for denne fleksibilitet.

Fritidsområdet

22. Taksten for plads i SFO og klub hæves
Vi frygter, at en forhøjelse af SFO-taksten vil resultere i færre børn i SFO, hvilket vil mindske sammenhængskraften i børnefællesskaberne og især ramme børn i risiko for udsathed. Hvis en takstforhøjelse overvejes, bør midlerne kanaliseres direkte til SFO'ens budget for at sikre bedre pædagogisk kvalitet.

23. Reduktion i andelen af uddannede pædagoger i SFO
Det er vores klare opfattelse, at reduktion i pædagogandelen vil påvirke den pædagogiske kvalitet i både skole og fritid. Da der vil være færre pædagoger ansat og dermed færre pædagoger i skolen, vil de nuværende opgaver i undervisningen skulle løses af færre pædagoger. Det mener vi er en uhensigtsmæssig nedprioritering af SFO og fritidspædagogikken, som vil få en tilsvarende højere andel af ufaglærte og tilsvarende færre pædagoger i åbningstiden. Vi vil derfor stærkt fraråde dette forslag.

24. Ophør af aftenåbent i klub
Nedprioritering af fritidsklubbernes aftenåbning vil forringe de pædagogiske miljøer omkring kommunens børn og unge og gøre det sværere at tiltrække pædagoger. Vi anbefaler, at Brøndby bevarer ressourcerne på området og ser på, hvordan de kan investeres i bedre fritidsklubtilbud. Fritidsklubberne har et stærkt forebyggende potentiale og udgør en vigtig arena for fællesskaber og dannelse.

Kvalitet i fritidspædagogiske tilbud
Et flertal af Folketingets partier har indgået en aftale om et kvalitetsprogram for folkeskolen, og store dele af aftalen forventes at træde i kraft allerede fra næste skoleår. Det vil blandt andet betyde en kortere skoledag og en længere SFO-dag. Vi vil derfor kraftigt opfordre politikerne i Brøndby til i forbindelse med budgettet at sikre, at SFO'er og klubber får tilstrækkelige midler til at levere pædagogisk kvalitet med udannede medarbejdere. Vi opfordrer desuden til, at der ikke røres ved rammevilkår for fritidstilbuddene, før der er overblik over deres samlede vilkår og muligheder efter implementeringen af den nye aftale.
I BUPL Storkøbenhavns optik giver aftalen mulighed for et markant løft af kvaliteten i de fritidspædagogiske tilbud – blandt andet i kraft af et større tidsmæssigt handlerum. Denne mulighed kan dog hurtigt undergraves af normeringsforringelser og begrænsninger i åbningstiden i den anden ende.

Vi står naturligvis til rådighed for eventuelle spørgsmål og uddybninger.

Venlig hilsen
Rikke Kristensen, fællestillidsrepræsentant for pædagogerne i Brøndby og
Karen Aslaug Ramm, næstformand i BUPL Storkøbenhavn

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.