Ballerup: Stop besparelser på udsatte børn og unge

I en tid med stigende mistrivsel blandt børn og unge, giver det ikke mening, at Ballerup Kommune vil spare på udsatte børn og unge – og samtidig undlade at inddrage både dem og medarbejdere, når der er planer om omlægning af centrale pædagogiske opgaver på klubområdet. Læs BUPL Storkøbenhavns fulde høringssvar til politikerne i Ballerup Kommune.
Pædagog bordtennis klub

BUPL Storkøbenhavns høringssvar angående: Model for klubbernes varetagelse af kontaktpersonopgaven 

Vi sender hermed kommentarer til proces for inddragelse og høring, til økonomien i opgaven, samt opgaver og indhold i forhold til klubbernes varetagelse af kontaktpersonopgaven. 

Vi anser det foreliggende grundlag i sagsfremstillingen for utilstrækkeligt og mener ikke, at det alene bør danne grundlag for en politisk beslutning om omlægning af opgaven. Der er i vores optik flere mangler i dokumentet, herunder en tydelig beskrivelse af den forventede opgavevaretagelse i klubberne. 

Vi stiller os undrende over den manglende formalia i høringsprocessen samt den manglende inddragelse af medarbejdere i klubberne, som tænkes at skulle løse opgaven.

Vi mener principielt ikke, at det er hensigtsmæssigt, at lave besparelser på udsatte børn og unge og opfordrer til at genoverveje dette. Dette skal især ses i lyset af en generelt stigende mistrivsel blandt børn og unge.  

I forhold til selve varetagelsen mangler der en plan for selve opgavens omfang samt hvilke aktiviteter og kvalitetsmål, der forventes af klubpersonalet. Der er også ubesvarede spørgsmål i hensyn til ledelse af kontaktpersonsopgaven, samt omfanget af dette. Vi ønsker også at pege på nødvendigheden af, at der fortsat kan skabes og opretholdes attraktive pædagogiske stillinger med et godt arbejdsmiljø i klubberne, også under en ny organisering af opgaven. En vigtig pædagogisk opgave som denne, bør tænkes godt igennem sammen med alle aktører, således at der kan skabes mening på alle niveauer inklusive pædagoger og de unge. 

Vi er bekymrede for om placeringen af opgaven i klubregi, som den står beskrevet her, vil tage ressourcer fra den almindelige drift og den generelle klubpædagogiske aktivitet. Vi ser et behov for en dybere definition af opgaven og meningen med omstruktureringen, for at skabe klarhed omkring selve den pædagogiske opgave og hvorvidt klubberne har de fornødne kompetencer til at løfte denne. Derfor mener vi, at der med en sådan opgave også skal følge en klar ramme for kompetenceudvikling af personalet. Det er vigtigt klubberne fortsat har en fritidspædagogisk identitet, hvor de store børn og unge kan finde frirum fra præstationer og være sammen på egne præmisser. Fordelingsudvalgets virke og mandat fremstår uklart og der bør i højere grad indtænkes dialog om de enkelte klubbers mulighed for at løfte opgaverne fagligt. 

Den overordnede økonomi i forslaget tager udgangspunkt i en nuværende bevilling til det udgående team på 9,5 mio. kr. heraf en lønsum på 8,3 mio. kr. Økonomien dækker 103 aktive sager hvor af 32 er efterværnssager.
Forslaget vil flytte 1 mio. kr. til Familiehuset og 3 mio. kr. til klubberne der fremover skal varetage sagerne afhængigt af sagstype.

Der er i sagsfremstillingen ikke redegjort for fordeling af antal sager, nutidigt eller forventet fremtidigt ressourceforbrug pr. sag.
Der sigtes efter en besparelse på 4,3 mio. kr. på lønsummen, hvilket indikerer at personaleressourcen reduceres med 52 pct. Der mangler i fremstillingen en redegørelse den bagvedliggende kvalitetsmæssige tilpasning. Der er i fremstillingen en driftsbesparelse på 0,7 mio. kr. Det fremgår ikke, men det må antages at driftsudgiften fremover afholdes fra klubbernes og familiehusets nuværende budgetter, da de ifølge forslaget kun tilføres lønsum.

Forslaget flytter 4 mio. kr. og sparer 5 mio. kr. Der mangler derfor en redegørelse for hvad der sker med den sidste halve mio. kr.
Forslaget beskriver at de 3 mio. kr. der flyttes til klubberne foreslås fordelt med en grundpulje på 1,5 mio. kr. og 1,5 mio. kr. der fordeles efter antal sager. Nærmere kriterier for dette beskrives ikke, lige som det ikke beskrives om fremtidig regulering af beløbet vil følge medlemstal, antal sager, noget helt andet eller blot være en fast tildeling uanset antal sager.  

En vedtagelse af forslaget på det forelæggende grundlag vil medføre en betydelig usikkerhed for de faglige og økonomiske konsekvenser for klubberne i Ballerup - og for kvaliteten af hjælpen til nogle af kommunens mest udsatte børn og unge. Vi stiller os gerne til rådighed for at uddybe ovenstående.

På vegne af BUPL Storkøbenhavn

Cindie Christoffersen, faglig sekretær og Pernille Brammer, fællestillidsrepræsentant

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.